|2008-03-12|
GNSS, Geodezja, Sprzęt, Firma
Trimble Express pomaga zrozumieć ASG-EUPOS
Zaawansowanie projektu ASG-EUPOS i sposób jego funkcjonowania w najbliższych miesiącach wzbudziły największe zainteresowanie wśród gości kolejnego przystanku Trimble Express w Teresinie pod Warszawą. GUGiK nie robi nic, by dotrzeć z informacjami do wykonawców prac geodezyjnych.
Choć ASG-EUPOS jest już realizowana od dość długiego czasu, to jednak niewiele się zmieniło w kwestii zrozumienia tematu przez geodetów. I nie jest to, bynajmniej, ich wina. Działalność promocyjna GUGiK-u skupiła się na samej administracji i jej pracownikach. Co gorsza, urząd nie ma się czym chwalić. Jak na razie, przepisy prawne dotyczące ASG-EUPOS pozostają daleko w tyle za technologią pomiarową. Geodeci chcieliby wiedzieć przed nabyciem odbiorników GPS, jak ma wyglądać operat z pomiaru satelitarnego, co się stanie z zasobem i ich pracami po zniesieniu w 2009 roku układu współrzędnych 1965, co z rozporządzeniem o systemach odniesień przestrzennych, jak administracja geodezyjna jest przygotowana do odbioru tego typu opracowań, jakie będą opłaty za korzystanie z serwisów ASG i kiedy w końcu on ruszy?
Przedstawiciele współorganizatora Trimble Express, firmy Geotronic sp. z o.o. z Krakowa, członka konsorcjum odpowiedzialnego za realizację ASG-EUPOS, próbowali odpowiadać na wszystkie te pytania. O ile zagadnienia prawne to działka GUGiK-u i firma wchodziła w nią niechętnie, o tyle wyjaśnianie kwestii technicznych projektu leży w gestii Geotronicsa i odbywało się bez większych przeszkód. Przedstawiono np. techniczne aspekty ASG-EUPOS, skupiając się na technologii wirtualnych stacji VRS i sposobie działania obliczeniowego serwisu internetowego systemu. Oferta Trimble’a urządzeń ruchomych współpracujących z ASG-EUPOS jest bardzo szeroka. Począwszy od dwuczęstotliwościowych instrumentów serii 5700, a skończywszy na zintegrowanych urządzeniach R8 GNSS. Tam, gdzie technologia satelitarna się nie sprawdzi, trzeba użyć tachimetru. Może to być np. najnowszy 1-sekundowy zmotoryzowany Trimble S8, który ostatnimi czasy wzbogacono o funkcje monitoringu i tunelingu. Więcej w kwietniowym GEODECIE.
MP
|