|2022-08-19|
Teledetekcja, Sprzęt, Prawo
DJI chwali się pierwszym dronem z unijnym certyfikatem C1
Jak informuje chińska firma DJI, jej drony z serii Mavic 3 są pierwszymi bezzałogowcami na świecie, które uzyskały unijny certyfikat C1. Co to oznacza dla operatorów tych maszyn?
fot. DJI
|
|
|
|
|
|
Certyfikaty dla dronów wprowadziły nowe unijne przepisy, które zaczną w pełni obowiązywać 1 stycznia 2024 roku na terenie całej Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Norwegia, Islandia, Liechtenstein).
W przypadku wspomnianych Maviców, proces certyfikacji przeprowadził niemiecki podmiot TÜV Rheinland. Jak wyjaśnia DJI, uzyskanie certyfikatu C1 w dużym skrócie oznacza dla operatorów bezzałogowców większą swobodę realizowania misji. Użytkownicy Maviców będą bowiem mogli po 1 stycznia 2024 r. latać w podkategorii A1 (część tzw. kategorii otwartej) zamiast A2, która to wymaga zdawania dodatkowego egzaminu teoretycznego. Będą ponadto mogli swobodniej latać w określonych miejscach, gdzie bez certyfikatu C1 należy ubiegać się o odpowiednie urzędowe pozwolenia. Szczegóły zmian prezentuje tabela poniżej.
By korzystać z tych korzyści, operator drona będzie musiał zaktualizować firmware swojej maszyny, natomiast stosowna aktualizacja ma zostać udostępniona przez DJI dopiero pod koniec tego roku. Do obowiązków użytkownika będzie ponadto należało umieszczenie na dronie odpowiedniej etykiety – szczegółowe informacje w tej sprawie DJI ma przesłać swoim klientom do końca br.
Co zmieni nowa wersja firmware’u? Ma na przykład ograniczać hałas generowany przez drona do 83 dB. Będzie też automatycznie wyłączać tryb ActiveTrack, gdy maszyna zbliży się do ludzi na odległość mniejszą niż 50 metrów, a także zapalać diody LED w określonych przypadkach.
DJI zapowiada, że pracuje już nad uzyskaniem odpowiednich unijnych certyfikatów również dla innych swoich maszyn.
Główne różnice pomiędzy lataniem Mavic 3 z lub bez certyfikatu C1 (na podstawie materiałów DJI)
Obszar operacyjny
|
Ograniczenia operacyjne
|
Kompetencje pilota
|
Z certyfikatem C1 i firmwarem zgodnym z C1 (loty w podkategorii A1 Open od teraz i po 31 grudnia 2023 r.)
|
• Zakaz latania nad postronnymi osobami • Zakaz latania nad zgromadzeniami
|
• Przeczytać instrukcję obsługi • Uzyskać podstawowy certyfikat A1/A3, przystępując do oficjalnie uznawanego teoretycznego egzaminu on-line
|
Bez certyfikatu C1 i bez oprogramowania zgodnego z C1 (loty w kategorii A2 Open do 31 grudnia 2023 r. lub w kategorii A3 Open po 1 stycznia 2024 r.)
|
• Zakaz latania nad osobami postronnymi
• Zachowanie minimalnej odległości 50 m od ludzi w poziomie do 31 grudnia 2023 r.
• Po 1 stycznia 2024 r. latanie na obszarach wolnych od ludzi i w odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od nieruchomości
|
• Przeczytać instrukcję obsługi • Uzyskać certyfikat A2, przystępując do oficjalnie uznawanego egzaminu teoretycznego on-line, przejść szkolenie praktyczne w trybie samokształcenia i zaliczyć dodatkowy egzamin teoretyczny
|
JK
|