Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2022-08-19| Teledetekcja, Sprzęt, Prawo

DJI chwali się pierwszym dronem z unijnym certyfikatem C1

Jak informuje chińska firma DJI, jej drony z serii Mavic 3 są pierwszymi bezzałogowcami na świecie, które uzyskały unijny certyfikat C1. Co to oznacza dla operatorów tych maszyn?


DJI chwali się pierwszym dronem z unijnym certyfikatem C1 <br />
fot. DJI
fot. DJI

Certyfikaty dla dronów wprowadziły nowe unijne przepisy, które zaczną w pełni obowiązywać 1 stycznia 2024 roku na terenie całej Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Norwegia, Islandia, Liechtenstein).

W przypadku wspomnianych Maviców, proces certyfikacji przeprowadził niemiecki podmiot TÜV Rheinland. Jak wyjaśnia DJI, uzyskanie certyfikatu C1 w dużym skrócie oznacza dla operatorów bezzałogowców większą swobodę realizowania misji. Użytkownicy Maviców będą bowiem mogli po 1 stycznia 2024 r. latać w podkategorii A1 (część tzw. kategorii otwartej) zamiast A2, która to wymaga zdawania dodatkowego egzaminu teoretycznego. Będą ponadto mogli swobodniej latać w określonych miejscach, gdzie bez certyfikatu C1 należy ubiegać się o odpowiednie urzędowe pozwolenia. Szczegóły zmian prezentuje tabela poniżej.

By korzystać z tych korzyści, operator drona będzie musiał zaktualizować firmware swojej maszyny, natomiast stosowna aktualizacja ma zostać udostępniona przez DJI dopiero pod koniec tego roku. Do obowiązków użytkownika będzie ponadto należało umieszczenie na dronie odpowiedniej etykiety – szczegółowe informacje w tej sprawie DJI ma przesłać swoim klientom do końca br.

Co zmieni nowa wersja firmware’u? Ma na przykład ograniczać hałas generowany przez drona do 83 dB. Będzie też automatycznie wyłączać tryb ActiveTrack, gdy maszyna zbliży się do ludzi na odległość mniejszą niż 50 metrów, a także zapalać diody LED w określonych przypadkach.

DJI zapowiada, że pracuje już nad uzyskaniem odpowiednich unijnych certyfikatów również dla innych swoich maszyn.

Główne różnice pomiędzy lataniem Mavic 3 z lub bez certyfikatu C1 (na podstawie materiałów DJI)

Obszar operacyjny

Ograniczenia operacyjne

Kompetencje pilota

Z certyfikatem C1 i firmwarem zgodnym z C1 (loty w podkategorii A1 Open od teraz i po 31 grudnia 2023 r.)

• Zakaz latania nad postronnymi osobami

• Zakaz latania nad zgromadzeniami

• Przeczytać instrukcję obsługi

• Uzyskać podstawowy certyfikat A1/A3, przystępując do oficjalnie uznawanego teoretycznego egzaminu on-line

Bez certyfikatu C1 i bez oprogramowania zgodnego z C1 (loty w kategorii A2 Open do 31 grudnia 2023 r. lub w kategorii A3 Open po 1 stycznia 2024 r.)

• Zakaz latania nad osobami postronnymi

• Zachowanie minimalnej odległości 50 m od ludzi w poziomie do 31 grudnia 2023 r.

• Po 1 stycznia 2024 r. latanie na obszarach wolnych od ludzi i w odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od nieruchomości

• Przeczytać instrukcję obsługi

• Uzyskać certyfikat A2, przystępując do oficjalnie uznawanego egzaminu teoretycznego on-line, przejść szkolenie praktyczne w trybie samokształcenia i zaliczyć dodatkowy egzamin teoretyczny

JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Pomiary geodezyjne uskoku San Andreas
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS