Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
|2022-08-10| Teledetekcja, Przetargi

Wydział Archeologii UW zamawia zestaw do skanowania laserowego

Zestaw do skanowania laserowego terenu oraz płytkich zbiorników wodnych z powietrza jest przedmiotem zamówienia ogłoszonego przez Wydział Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. W skład zestawu mają wejść dwa drony typu wirnikowiec, w tym jeden ze skanerem topograficznym, drugi ze skanerem batymetrycznym.


Wydział Archeologii UW zamawia zestaw do skanowania laserowego <br />
fot. Miron Bogacki
fot. Miron Bogacki
Dron ze skanerem batymetrycznym ma mieć ładowność sensorów wynoszącą co najmniej 16 kg. Czas lotu drona z sensorami o takiej masie powinien wynosić przynajmniej 15 min, a z sensorami o masie 6 kg – co najmniej 25 min. Skaner batymetryczny powinien być wyposażony w skalibrowaną jednostkę inercyjną i aparat fotograficzny. Częstotliwość wysyłania wiązki lasera to minimum 200 000 Hz, dokładność pomiaru w odległości 150 metrów nie gorsza niż 20 mm, a precyzja pomiaru w odległości 150 metrów nie gorsza niż 15 mm, klasa wodo- i pyłoszczelności to minimum IP64. Aparat powinien mieć rozdzielczość co najmniej 12 Mpix oraz wbudowany w skaner. Z kolei jednostka inercyjna powinna pracować z częstotliwością 200Hz, dokładność pomiarów kąta nie powinna być gorsza niż: Roll – 0,015°, Pitch – 0,015°, Heading – 0,035°, a dokładność pozycjonowania wynosić co najmniej 0,05 m.

Z kolei minimalna ładowność sensorów w dronie ze skanerem topograficznym ma wynosić co najmniej 6 kg, a czas jego lotu z sensorami o takiej masie powinien wynosić więcej niż 25 min. Skaner topograficzny ze skalibrowaną jednostką inercyjną powinien mieć następujące cechy: częstotliwość powtarzania pulsów laserowych co najmniej 1,8 MHz, szybkość pomiaru do 1,5 miliona punktów/sekundę, szybkość skanowania do 400 linii/sekundę, a jego waga nie powinna być większa niż 2,5 kg. Lidar powinien mieć też możliwość skanowania w co najmniej trzech kierunkach: pionowo, do przodu i do tyłu w odchyleniu wiązki lasera co najmniej 10 stopni. Aparat fotograficzny powinien mieć rozdzielczość co najmniej 42 Mpx, być wyposazony w matrycę o wielkości przynajmniej 35,6 x 23,6 mm, a także w obiektyw stałoogniskowy 21 mm. Z kolei jednostka inercyjna powinna pracować z częstotliwością 200 Hz, dokładność pomiarów kąta nie powinna być gorsza niż: Roll – 0,015°, Pitch – 0,015°, Heading – 0,035°, a dokładność pozycjonowania wynosić co najmniej 0,05 m.

W ramach zamówienia wraz z dronami ma być dostarczone oprogramowanie, które powinno pozwalać m.in. na: przeliczanie i wyrównywanie trajektorii lotu drona, planowanie i przygotowanie autonomicznego lotu drona do celów skaningu laserowego i fotogrametrii, rejestrację i filtrację danych skaningowych, wyrównanie danych skaningowych, ujednolicanie chmury punktów, transformacje układów współrzędnych czy nadawanie georeferencji chmurze punktów oraz automatyczną klasyfikację i generowanie modelu punktów powierzchni wody. Dodatkowo zamawiane jest oprogramowanie fotogrametryczne do tworzenia modeli 3d i numerycznych modeli terenu na podstawie zdjęć w technologii sfm (structure from motion) z możliwością importowania chmur punktów ze skaningu laserowego, nadawania georeferencji uzyskanym danym, tworzenia ortofotomap i zaawansowanego analizowania danych - dodatkowe oprogramowanie do przetwarzanie chmur punktów ze skaningu laserowego i fotogrametrii i innych źródeł np. badań geofizycznych w graficzne wizualizacje 2D i 3D.

Zamówienie obejmuje również szkolenia dla 3 osób, które będą obejmowały obsługę i latanie zakupionymi BSLami, przetwarzanie i analizowanie zebranych przez BSLe danych w zakupionym oprogramowaniu oraz przygotowanie do uzyskania wszystkich niezbędnych pozwoleń, uprawnień i certyfikatów do użytkowania i latania zakupionym sprzętem na terenie Polski.

Oferty można składać do 9 września br.

Zakup jest realizowany w ramach projektu „Cyfrowa infrastruktura badawcza dla humanistyki i nauk o sztuce DARIAH-PL” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

AW


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skaning lotniczy Nysy
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama