wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2022-08-02| GNSS, Sprzęt

Podwózka satelity: samolotem na niską orbitę okołoziemską

Samoloty bojowe wycofywane z armii mogą z naddźwiękowymi prędkościami lotu wystrzeliwać rakiety kosmiczne, które wyniosą w kosmos satelity obserwacyjne, komunikacyjne i badawcze. Technologie lotniczo-rakietowe to odpowiedź na problem braku infrastruktury kosmodromu i rozległego niezamieszkanego terenu.


Podwózka satelity: samolotem na niską orbitę okołoziemską <br />
Model samolotu z rakietą kosmiczną w tunelu aerodynamicznym (fot. WMUiL WAT)
Model samolotu z rakietą kosmiczną w tunelu aerodynamicznym (fot. WMUiL WAT)

Obiecujący sposób wykorzystania używanego sprzętu wojskowego dla komercyjnych technologii satelitarnych, celów naukowych oraz kosmicznych technologii podwójnego zastosowania zaproponowała Wojskowa Akademia Techniczna (Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa). W projekcie brali również udział pracownicy Instytutu Lotnictwa – Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Systemy satelitarne są potrzebne w sektorze bezpieczeństwa i obronności, gospodarce oraz nauce. Wojna w Ukrainie jeszcze bardziej podkreśliła znaczenie systemów satelitarnych. Już w pierwszych dniach napaści dzięki satelitom strona ukraińska mogła zlokalizować i przewidzieć kierunek natarcia wojsk rosyjskich i w konsekwencji Rosjanie utracili element zaskoczenia. Ponadto system Starlink Elona Muska zapewnia Ukraińcom swobodny dostęp do internetu.

– Wielkie programy kosmiczne, jakie prowadzą Amerykanie, Rosjanie, Chińczycy czy Europa – tu Europejska Agencja Kosmiczna, są dostępne tylko dla krajów, które na to stać. Polacy uczestniczą w nich na zasadzie „piggyback”, czyli nasz ładunek może być dołączony do ładunku głównego, a jego wystrzelenie wiąże się z kilkuletnim oczekiwaniem w kolejce. Wystarczy porównać skalę – SpaceX Elona Muska wystrzeliwuje ładunki kilkutonowe, a nasze zapotrzebowanie liczone jest... w kilogramach – tłumaczy dr inż. Piotr Zalewski, prof. WAT, kierownik projektu „Lotniczo-rakietowy system wynoszenia ładunków na niską orbitę okołoziemską”.

W systemach lotniczo-rakietowych platformą startową dla rakiety jest samolot. Analiza naukowa prowadzona przez zespół prof. Zalewskiego potwierdziła, iż samoloty mają takie zdolności, a rodzimy przemysł i zaplecze naukowo-techniczne – potencjał i doświadczenie potrzebne, aby dodać im kosmicznych zdolności. Naukowcy sprawdzili, że samoloty bojowe są w stanie wynieść na pułap ok. 15 000 m z prędkością naddźwiękową rakietę o masie ok. 2–4 ton. Dowiedli, że osiągi samolotu nie spadną przy tym znacząco, samolot pozostanie nadal stateczny i sterowny. Prof. Zalewski ocenia, że satelity wystrzeliwane z pomocą samolotów bojowych to przyszłość dla budowania małych systemów operacyjnych w Europie. Podkreśla, że są to technologie podwójnego zastosowania.

Więcej informacji

Źródło: WAT


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Geospatial Revolution, odc. 1
czy wiesz, że...
© 2005-2022 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS