|2008-02-15|
Geodezja, Mapy, Prawo, Edukacja, Software, Ludzie, Instytucje, Kataster
Utworzono stowarzyszenie na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
27 mazowieckich gmin założyło Mazowieckie Stowarzyszenie Gmin na rzecz Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Chcą one uczestniczyć w dwóch dużych projektach współfinansowanych z funduszy europejskich.
Zgromadzenie założycielskie Stowarzyszenia odbyło się 8 lutego w Sochaczewie. Stowarzyszenie skupia 27 samorządów regionu, uczestniczących w roku 2007 w projekcie SIRMA (Sieć dla Innowacyjnego e-Rozwoju Mazowsza). Samorządy chcą współuczestniczyć w dwóch dużych projektach finansowanych z funduszy europejskich: szkoleniowym „SIRMA+” oraz inwestycyjnym – budowie regionalnej platformy dla e-administracji.
Chęć współpracy między samorządami zrodziła się podczas realizowanego przez 12 miesięcy projektu SIRMA, który obejmował szkolenia, wizyty doradcze oraz zagraniczne wyjazdy studyjne w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Projekt zakończył się w grudniu 2007 r. Grupa najaktywniejszych gmin mazowieckich, po rocznym szkoleniu, postanowiła nie marnować zdobytej wiedzy. Gminy chcą wspólnie ubiegać się o środki unijne na projekty teleinformatyczne. Nowa organizacja samorządowa będzie blisko współdziałać ze swoim obecnym doradcą – Stowarzyszeniem „Miasta w Internecie”, które przyczyniło się istotnie do zawiązania mazowieckiej inicjatywy w wyniku realizacji projektu SIRMA.
Zwołane na 8 lutego br. I Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia Gmin wybrało swoje władze. Prezesem zarządu został wiceburmistrz Sochaczewa Jerzy Żelichowski, wiceprezesami: prezydent Ciechanowa Waldemar Wardziński oraz burmistrz Sokołowa Podlaskiego Bogusław Karakula. Równolegle z formalnym powołaniem „Stowarzyszenia Gmin…” członkowie przygotowują się do ubiegania o środki pomocowe. Stowarzyszenie chce od razu wziąć udział w co najmniej dwóch dużych projektach na Mazowszu.
Pierwszy z nich to cykl szkoleniowy SIRMA+. Będzie to rozwinięcie i kontynuacja projektu SIRMA, niejako druga fala szkoleń i warsztatów obejmująca pracowników samorządowych obszarów „wykluczenia cyfrowego” na Mazowszu. Projekt SIRMA+ obejmie ponad dwa tysiące urzędników i pracowników instytucji komunalnych i został już rozpisany na okres blisko 3-letni. Drugim działaniem, w którym chce uczestniczyć nowe Stowarzyszenie jest projekt „Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego wspomagającej niwelowanie dwudzielności potencjału województwa”. Jego celem jest opracowanie standardowego oprogramowania typu e-urząd, w tym także różnych aplikacji wspierających np.: zarządzania gminami, szkołami, czy zaimplementowanie elektronicznego obiegu dokumentów. Projekt „Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego” jest projektem kluczowym dla regionu (nie musi startować w konkursie, a co za tym idzie ma zapewnione środki na realizację), a jego dysponentem jest geodeta województwa mazowieckiego. Całkowity koszt jego realizacji wyniesie ok. 60 mln zł, z czego 85% wydatków zostanie pokryte ze środków ERDF. Samorządy poniosą więc tylko ok. 15% kosztów łącznie.
Członkami Stowarzyszenia Gmin na rzecz Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego zostały następujące jednostki samorządu terytorialnego: Błonie, Ciechanów, Gostynin, Grodzisk Mazowiecki, Kozienice, Legionowo, Lesznowola, Łosice, Marki, Milanówek, Mszczonów, Osieck, Płońsk, Podkowa Leśna, Siedlce, Sokołów Podlaski, Szydłowiec, Teresin, Węgrów, Wiązowna, Wołomin, Wyszków, Żabia Wola, Pułtusk, Piastów, miasto Sochaczew oraz gmina Sochaczew. Wysokość rocznej składki członkowskiej została ustalona na 10 groszy liczonych statystycznie od jednego mieszkańca gminy.
Źródło: SIRMA
|