Na pierwszym w tym roku posiedzeniu Rada ds. Implementacji INSPIRE (21 stycznia) zaaprobowała raport na temat stanu implementacji INSPIRE i plan pracy na najbliższe tygodnie.
Rada z zadowoleniem przyjęła informację o powierzeniu głównemu geodecie kraju realizacji niezbędnych działań związanych z transpozycją dyrektywy INSPIRE na grunt prawa polskiego oraz o przyjęciu zaproponowanego przez nią harmonogramu prac legislacyjnych.
Zgodnie z nim 1 lipca bieżącego roku projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej ma trafić do uzgodnień międzyresortowych, a w grudniu powinien być przyjęty przez Radę Ministrów.
Podczas posiedzenia Rady dr Elżbieta Bielecka z IGiK przedstawiła raport pt. „Implementacja INSPIRE w Polsce. Jesień 2007”, który zostanie przesłany do unijnego zespołu INPSIRE w Brukseli. Raport omawia zagadnienia dotyczące:
- współdzielenia danych (obowiązujące przepisy o charakterze szczegółowym i ogólnym),
- stanu danych i usług dostępnych w formie elektronicznej oraz wykorzystania istniejącej infrastruktury (dotyczy tylko zbiorów danych wyszczególnionych w dyrektywie),
- instytucji związanych z tworzeniem INSPIRE.
W związku z powierzeniem GGK prac nad transpozycją dyrektywy Rada wystąpiła do niego z postulatem utworzenia w GUGiK jednostki, która tym się zajmie. Jak zapowiedział Wiesław Potrapeluk, główny geodeta kraju, komórka taka zostanie powołana w najbliższym czasie. Dodał także, że jeśli wkrótce zostanie zaaprobowany nowy statut GUGiK, to być może sprawami INSPIRE pokieruje drugi wiceprezes (w nowym statucie uwzględniono dwóch wiceprezesów).
Rada ustaliła również harmonogram działań na najbliższe tygodnie. Znalazły się w nim m.in.: wybór ekspertów do prac nad ustawą o infrastrukturze informacji przestrzennej, uzupełnienie wspomnianego wcześniej raportu o dodatkowe dane, opracowanie tabeli relacji, zlecenie wykonanie studium na temat regulacji ustawowych dotyczących Polskiej Infrastruktury Informacji Przestrzennej.