Michał Markiewicz, 25-letni informatyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego, opracował algorytm obliczający kierowcom najszybszą trasę przejazdu. Program komputerowy przetwarza aktualne dane o ruchu autobusów i taksówek. Ma to pomóc kierowcom w unikaniu korków ulicznych.
Algorytm porównuje bieżące informacje np. o ruchu taksówek i autobusów MPK; uwzględnia także typ pojazdu, jego prędkość, przyspieszenie i zachowanie na drodze. Analiza ruchu na mniejszych i większych drogach pokazuje, gdzie są korki. Opracowany system opiera się na współpracy z grupą kierowców komunikacji miejskiej lub taksówek. Przy użyciu odpowiedniego oprzyrządowania i GPS, z pojazdów kursujących po mieście przesyłane są dane o ich położeniu. Algorytm Michała Markiewicza przetwarza te dane w taki sposób, aby kierowcy otrzymali optymalną trasę przejazdu. Cały system przechodzi teraz próby techniczne; wkrótce zostanie przetestowany na ulicach Krakowa.
Projekt informatyka z UJ nie jest jedynym polskim pomysłem na nawigację cyfrową. Nad podobnymi rozwiązaniami pracują m.in. naukowcy z Politechniki Poznańskiej. Zaletą krakowskiego wynalazku jest prostota i wielofunkcyjność. Aby korzystać z mapek przedstawiających najlepsze trasy dojazdu, nie trzeba kupować urządzeń do nawigacji satelitarnej. Wystarczy telefon z dostępem do internetu.