|2019-08-14|
Geodezja, Prawo, Kataster
Dzierżawy w ewidencji po nowelizacji Pgik
Wykazywanie w ewidencji gruntów i budynków informacji o dzierżawach ma zniknąć wraz z najbliższą nowelizacją Pgik. Ale dane już ujawnione same przecież nie znikną. Jak się z nimi obejść, żeby nie złamać prawa? – wyjaśnia w najnowszym GEODECIE radca prawny Grzegorz Ninard.
Na mocy pkt 16 lit. a art. 1 projektu ustawy z 29 maja o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw w art. 20 w ust. 2 Pgik uchyla się pkt 3-6. Zmiana ta ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia projektowanej ustawy (art. 12 projektu). Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 20 ust. 2 pkt 6 ustawy z 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne [DzU z 2019 r. poz. 725 ze zm., dalej jako Pgik] w ewidencji gruntów i budynków wykazuje się także informacje dotyczące umów dzierżawy, jeżeli od wykazania takich informacji w EGiB uzależnione jest nabycie praw wynikających z przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, a także z przepisów o rozwoju obszarów wiejskich. Uchylenie pkt 6 spowoduje, że w ewidencji nie będzie się już ujmowało informacji o dzierżawach. Nowelizacja nie zawiera żadnych innych postanowień dotyczących postępowania z danymi dotyczącymi dzierżaw ujawnionymi w EGiB.
(...)
Po nowelizacji
Skutkiem wejścia w życie planowanej nowelizacji będzie utrata podstaw prawnych do zamieszczania w ewidencji jakichkolwiek danych dotyczących umów dzierżaw. Istniejące w ewidencji zapisy staną się zapisami nielegalnymi, tj. istniejącymi bez podstawy prawnej. W konsekwencji wszystkie takie zapisy powinny być z ewidencji usunięte. Innymi słowy, należy dokonać aktualizacji informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków poprzez usunięcie danych dotyczących dzierżaw jako danych aktualnych (dane archiwalne to osobna sprawa).
Jednocześnie okoliczności postulowanej do przeprowadzenia aktualizacji danych ewidencyjnych – w postaci usunięcia podstaw prawnych gromadzenia w rejestrze publicznym określonego rodzaju informacji – powodują, że można ją zakwalifikować do aktualizacji dotyczącej tych danych, których zmiana następuje na podstawie prawa. Przy czym chodzi tu o taki przypadek, gdzie to nie przepisy prawa wymagają dokonania określonego wpisu co do założonej tymi przepisami treści, lecz z przepisów tych wynika obowiązek usunięcia określonych danych.
Wydaje się zatem, że istnieje tu możliwość działania zarówno z urzędu (art. 24 ust. 2a pkt 1 lit. a), jak i w drodze czynności materialno-technicznej (art. 24 ust. 2b pkt 1 lit. a). Aktualizacja ta mieściłaby się w zakresie określonym w § 45 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia ws. EGiB. Powyższe oznacza...
Pełna treść artykułu w sierpniowym wydaniu miesięcznika GEODETA
Redakcja
|