Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2018-07-23| GNSS, Geodezja, Edukacja, Instytucje

Pomorskie uczelnie opracują technologię pomiaru trajektorii pociągów

Konsorcjum Politechniki Gdańskiej oraz Akademii Morskiej w Gdyni rozpoczęło realizację projektu badawczego, którego celem jest opracowanie innowacyjnej metody wyznaczania precyzyjnej trajektorii pojazdu szynowego.


Pomorskie uczelnie opracują technologię pomiaru trajektorii pociągów

Od 2009 roku interdyscyplinarny zespół naukowy Politechniki Gdańskiej i Akademii Morskiej w Gdyni prowadzi badania nad możliwościami wykorzystania pomiarów satelitarnych do inwentaryzacji dróg szynowych. W ich trakcie została opracowana metoda pomiarów mobilnych polegająca na rejestrowaniu współrzędnych osi toru za pomocą anten satelitarnych zainstalowanych na poruszającym się pojeździe szynowym. Efektem prowadzonych prac było kilkadziesiąt publikacji ukazujących się sukcesywnie na przestrzeni wielu lat, a podsumowaniem – opracowanie książkowe pt. „Projektowanie i eksploatacja dróg szynowych z wykorzystaniem mobilnych pomiarów satelitarnych” (autorzy: W. Koc, C. Specht, P. Chrostowski, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2018).

Zdobyte doświadczenia stały się podstawą zakończonego sukcesem udziału w konkursie organizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Funkcję kierownika projektu będzie pełnić dr hab. inż. Andrzej Wilk. W Politechnice Gdańskiej projekt będzie realizowany przez pracowników Katedry Inżynierii Elektrycznej Transportu (Wydział Elektrotechniki i Automatyki) oraz Katedry Transportu Szynowego i Mostów (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska), a w Akademii Morskiej w Gdyni zajmować się nim będą pracownicy Katedry Geodezji i Oceanografii (Wydział Nawigacyjny).

W dobie dynamicznie rozwijających się systemów służących pozycjonowaniu metodami GNSS możliwe staje się opracowanie niezawodnej i dokładnej metody określania kształtu osi toru kolejowego w państwowym układzie odniesienia 2000. Omawiany projekt dotyczy problematyki odtwarzania ukształtowania geometrycznego linii kolejowych z wykorzystaniem własnej, innowacyjnej metody mobilnych pomiarów satelitarnych.

Precyzyjna identyfikacja osi torów pociąga za sobą szereg możliwości związanych z aktualizacją danych cyfrowych o lokalizacji linii oraz obiektów inżynierskich w układzie współrzędnych 2000. Dane te mogą służyć również planowaniu, projektowaniu i budowie baz danych służących zarządzaniu infrastrukturą oraz zasilaniu programów symulujących teoretyczne przejazdy pociągów. Technika GNSS pozwala również na lokalizację pojazdów szynowych w czasie rzeczywistym (położenie, prędkość). Zakres przewidywanych badań pozwoli określić aktualne i przyszłe możliwości stosowania technik GNSS (oraz uzupełniających je technik inercyjnych) w wyżej wymienionych dziedzinach.

Szeroki zakres badań polowych oraz prac kameralnych poprzedzony będzie analizą założeń oraz pracami studialnymi. Do realizacji projektu zastosowana zostanie najnowszej generacji aparatura pomiarowa wraz z wykorzystaniem istniejącej w Polsce sieci stacji referencyjnych. Analizie poddane zostaną różne warianty konfiguracji systemu pomiarowego z optymalizacją jego krytycznych parametrów. Finalnie oś toru będzie reprezentowana przez szereg parametrów geometrycznych zgodnie z zasadami definiowania i identyfikacji układów geometrycznych torów kolejowych. Wyniki pomiarów przetwarzane będą w opracowanym w ramach projektu wielowarstwowym systemie informatycznym, który dzięki serwerowi umożliwi prezentację wyników w aplikacji internetowej.

Projekt będzie realizowany do maja 2021 roku. Jego budżet wynosi 2,676 mln zł.

Źródło: WILiŚ PG, JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Jak skanowano największy atlas świata
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS