wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2015-06-16| GNSS, Geodezja, Edukacja

Szybka inwentaryzacja nowej linii kolejowej

10 czerwca zespół czterech uczelni (Akademia Morska w Gdyni, Politechnika Gdańska, Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni i Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie) oraz firma Geotronics Polska zrealizowały geodezyjne pomiary inwentaryzacyjne Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku Gdańsk Lotnisko – Gdańsk Wrzeszcz.


Szybka inwentaryzacja nowej linii kolejowej

W przeciwieństwie do klasycznych i czasochłonnych metod pomiarowych stosowanych w kolejnictwie zespół (działający od 2009 r.) zastosował autorską metodę kinematycznych pomiarów satelitarnych umożliwiającą realizację tego typu inwentaryzacji z nieporównywalnie większą efektywnością. Zinwentaryzowano w ten sposób ok. 20 km linii kolejowej.

Twórcami metody są: prof. Cezary Specht z Katedry Geodezji i Oceanografii AMG oraz prof. Władysław Koc z Katedry Transportu Szynowego i Mostów PG. Polega ona m.in. na realizacji pomiarów geodezyjnych podczas ruchu platformy pomiarowej z zamontowanymi na niej geodezyjnymi odbiornikami satelitarnymi GNSS, optymalizacji planowania konstelacji satelitów oraz zastosowania naziemnych korekcyjnych sieci satelitarnych (ASG-EUPOS, LeicaSmartNet) oraz na pomiarze w czasie rzeczywistym z częstotliwością 20 Hz. W pomiarach wykorzystano 7 odbiorników GNSS (Trimble R10, Leica GS15, Topcon Hiper Pro, Septentrio), których wyznaczenia wspomagano układami inercjalnymi. Dokładność określenia pozycji szacowana jest na poziomie 1 cm (2drms).

Pomorska Kolej Metropolitalna(PKM) to największa inwestycja infrastrukturalna w historii samorządu województwa pomorskiego. Dzięki niej pociągi połączą Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia – Kościerzyna, umożliwiając po raz pierwszy od 70 lat bezpośredni dojazd koleją z Gdańska na Kaszuby. PKM będzie miała też trzy dodatkowe przystanki: Gdańsk Osowa oraz Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.


Źródło: Wydział Nawigacyjny AM


«« powrót


dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
jak zwykle rozwodzenie się nad czymś co jest zbędne
 2 
odpowiedz zgłoś
GPS Fajnie, ale co z sygnalem GPS jak szyny ida "przez las" albo gesta zabudowe ?
 1 
odpowiedz zgłoś
bhp na trasach kolejowych używa się pomarańczowych kamizelek. Żółte są dla bhpowców przy pracach kolejowych. To tak dla ścisłości. Śmieszne to jest co pokazuje ten artykuł. Po co? Żeby pokazać, że to myśl techniczna? Takie metody są nieekonomiczne to je odrzuca od produkcji i zastosowania.
 1 
 4 
odpowiedz zgłoś
Sdf dobrze to ująłeś zwykłym wykonawcą choćby nie wiem jak dobrze wykonywał swoją pracę się pomiata, taki los geodetów w naszej kochanej Polsce
 2 
odpowiedz zgłoś
inwentaryzacja A co na taką inwentaryzację KODGiK, oraz jakie odniesienie mają te pomiary do instrukcji Id-14 -> w tym dokładności jakie muszą spełniać przyrządy pomiarowe skoro dokładność określenia pozycji w poziomie to około 1 cm ... (a pionie ?)
 1 
 3 
odpowiedz zgłoś
zespół podjedzie tym "pociągiem" pod ośrodek kolejowy i wszystkim weryfikatorom kopary opadną. poza tym zespół nie jest zwykłym wykonawcą prac, którym się standardowo pomiata, to poważni ludzie - z tytułami i z szerokim horyzontem myślowym. czy przewiduje się "tego typu inwentaryzację" wszystkich kolei na terenie Polski? czy tylko 20 km odcinka testowego?
 1 
 1 
odpowiedz zgłoś
Przecież to szczegóły I grupy weryfikator każe pomierzyć czołówki, przecież tak pisze gniocie, np podobno w Sosnowcu wymagają czołówek przy pomiarze krawężników ulicy.
 1 
odpowiedz zgłoś
Przecież weryfikator w ośrodku im te pomiary zakwestionuje, powołując się na przepisy gniota
 3 
odpowiedz zgłoś
inw "zabawa dla studenciaków żeby myśleli że będą takie rzeczy robić przez całe życie, nie mówiąc już o śmiesznej świadomości jakiejkolwiek godziwej pracy adekwatnej do zarobków w tym zawodzie. smutne a jednak prawdziwe." Ty na pewno tylko mdcp zrobisz co najwyzej u siebie na wsi dlatego zal CI #$%!!e sciska Z reszta się zgadzam
 1 
odpowiedz zgłoś
hłe hłe i tak im Pan inż. Szyszko wy...bie te pomiary do kosza :D
 3 
odpowiedz zgłoś
KODGK a co na tą innowacyjną metodę powie KODGK
 5 
odpowiedz zgłoś
a który ze studenciaków zobaczy w praktyce 7 odbiorników gps w jednym miejscu?:-) "(...) umożliwiającą realizację tego typu inwentaryzacji z nieporównywalnie większą efektywnością." enigmatyczne to pisanie, jak wiadomości w tvn. zespół pracował przez 6 lat i stworzył w tym czasie autorską metodę "inwentaryzacji" linii kolejowej z wagonika ciągniętego przez... właśnie, czy w ramach projektu skonstruowano również jakiś parowozik specjalny? proponuje taki z ograniczoną emisją pary wodnej i co2. będą dodatkowe granty w ramach jednego projektu.
 5 
odpowiedz zgłoś
zabawa dla studenciaków żeby myśleli że będą takie rzeczy robić przez całe życie, nie mówiąc już o śmiesznej świadomości jakiejkolwiek godziwej pracy adekwatnej do zarobków w tym zawodzie. smutne a jednak prawdziwe.
 7 
odpowiedz zgłoś
kreska? i jaki efekt dwie linie czy jedna kreska ?
 5 
odpowiedz zgłoś
a to ciekawe. nie dało się tego po prostu zeskanować? a co w ogóle zostało zainwentaryzowane w trakcie tych pomiarów? brakuje w tym njusie choćby jednego rysunku z wynikami tej inwentaryzacji. oraz informacji o jej przeznaczeniu.
 6 
odpowiedz zgłoś
15 komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Galileo w 3D
czy wiesz, że...
© 2005-2020 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS