Tachimetry, odbiorniki GPS oraz niwelator, wcześniej rozgrzane do czerwoności, do skrzynek pochowaliśmy już w październiku 2017 r. – pisze Adam Wala, jeden z uczestników projektu. – W ruch wprawiliśmy natomiast komputery stacjonarne, laptopy oraz kalkulatory niezbędne do żmudnych obliczeń. Ale zacznijmy może od początku. Głównym celem realizowanego przez nas projektu było stworzenie uniwersalnego systemu – składającego się z dwóch segmentów – umożliwiającego monitorowanie przemieszczeń budowli w trybie ciągłym oraz okresowo. Pomiar w trybie ciągłym miał być realizowany z wykorzystaniem przymocowanych na elementach konstrukcyjnych wybranego obiektu anten GNSS oraz stacji meteorologicznej. Dodatkowo zaplanowaliśmy obserwacje za pomocą tradycyjnych instrumentów geodezyjnych oraz innych czujników, aby uzyskać możliwie jak najwięcej informacji na temat zachowania konstrukcji.
W naszym kole naukowym działającym na Wydziale Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska AGH zarys projektu krystalizował się od początku 2017 r., a bodźcem umożliwiającym rozpoczęcie prac było otrzymanie w styczniu ub.r. dofinansowania w ramach konkursu o Grant Rektora AGH 2017.
• Wybór obiektuUskrzydleni pozyskaną dotacją przystąpiliśmy do prac organizacyjnych: zdobycia pozwolenia na wykonywanie prac na obiekcie, wyboru metod pomiarowych zapewniających satysfakcjonujące wyniki dokładnościowe, planowania wyjazdów pomiarowych czy poszukiwania firm, które zechciałyby wspomóc nas merytorycznie w realizacji projektu. W wielu tych kwestiach nieoceniony okazał się opiekun naukowy projektu dr inż. Przemysław Kuras.
Już podczas roboczych spotkań ustaliliśmy, że w pierwszej kolejności będziemy starali się o otrzymanie pozwolenia na monitorowanie mostu. Byliśmy zainteresowani trzema obiektami (Bramą Przemyską w Przemyślu, kładką im. Ojca Bernatka w Krakowie oraz mostem w ciągu autostrady A1), z zarządcami których nawiązaliśmy kontakt w lutym 2017 r. Ostatecznie nasz wybór padł na Bramę Przemyską – ponadpółkilometrowy (wraz z estakadą dojazdową) most wantowy przez San w ciągu drogi krajowej nr 77. Jest to obiekt reprezentatywny i stosunkowo nowy (został otwarty w listopadzie 2012 r.), na którym nie zainstalowano dotychczas żadnych czujników monitorujących. Mieliśmy więc szerokie pole do popisu. Nie bez znaczenia było też entuzjastyczne nastawienie dyrekcji Zarządu Dróg Miejskich w Przemyślu (zarządcy mostu) do naszego projektu.
Z początkiem lutego 2017 r. nawiązaliśmy współpracę z dwoma dystrybutorami sprzętu. Firma Geoida ze Słupska wypożyczyła nam dwa odbiorniki Topcon Legacy-E wraz z antenami GNSS. Kolejne dwa zestawy (odbiornik + antena GNSS Trimble 5700) otrzymaliśmy od firmy Geotronics Dystrybucja z Krakowa.
Od marca do października 2017 r. zorganizowaliśmy osiem wyjazdów do Przemyśla, z czego podczas sześciu wykonywaliśmy pomiary okresowe. Dwa pierwsze poświęciliśmy na oględziny obiektu, planowanie rozmieszczenia naszego sprzętu oraz wykonanie czynności montażowych...
Pełna treść artykułu w lutowym wydaniu miesięcznika GEODETA