WorldDEM Ocean Shoreline – jak sama nazwa wskazuje – jest częścią produktu WorldDEM, czyli globalnych modeli terenu i pokrycia terenu utworzonych na podstawie zobrazowań radarowych z niemieckich satelitów TerraSAR-X oraz TadDEM-X. To właśnie te dane (w rozdzielczości 12 m) były podstawą do pozyskania wektorowych danych o linii brzegowej. Dodatkowo posiłkowano się zdjęciami satelitarnymi, które posłużyły do aktualizacji tego rejestru o takie obiekty, jak: porty, mariny czy falochrony, a także wytypowania plaż podlegających wyraźnej erozji lub akumulacji.
Do czego może posłużyć WorldDEM Ocean Shoreline? Wśród potencjalnych zastosowań Airbus wymienia: planowanie przestrzenne, zarządzanie kryzysowe, analizowanie wzrostu poziomu oceanów czy prognozowanie skutków tsunami. Wskutek ciągłych procesów rzeźbotwórczych światowa linia brzegowa ulega jednak ciągłym zmianom, dlatego w zastosowaniach tych kluczowe jest posiadanie możliwie jak najbardziej aktualnych danych. I to właśnie – oprócz wysokiej szczegółowości, homogeniczności i globalnego pokrycia – ma wyróżniać WorldDEM Ocean Shoreline.
Nową bazę Airbus opracował we współpracy z Center for Southeastern Tropical Advanced Remote Sensing (CSTARS) oraz Uniwersytetem w Miami. Jej oficjalna premiera odbędzie się podczas sympozjum GEOINT 2017 (4-7 czerwca, San Antonio w Teksasie).