Przepis art.12b ust.5 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne dotyczący opatrywania wykonanej dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej klauzulami urzędowymi jest jasny, czytelny, zrozumiały, nie wymagający jakichkolwiek interpretacji – podkreśla PTG. Organ administracji po przyjęciu dokumentacji do zasobu winien z urzędu i nieodpłatnie opatrywać klauzulami urzędowymi dokumenty sporządzone dla podmiotów zlecających geodetom wykonanie prac. Takie rozumienie przepisów w sposób jednoznaczny i nie budzący najmniejszych wątpliwości potwierdził Wojewódzki Sad Administracyjny w Lublinie w wyroku z 18 grudnia 2014 r. (jeszcze nieprawomocnym).
Z uwagi na to, że większość organów administracji uzależnia klauzulowanie od złożenia wniosków o jej uwierzytelnienie oraz od wniesienia opłaty, Polskie Towarzystwo Geodezyjne zwróciło się do szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jacka Cichockiego o zarządzenie w tym zakresie pilnej kontroli na terenie całego kraju. PTG liczy, że taka kontrola pozwoli wyeliminować wszelkie przypadki pobierania od wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych nienależnych opłat z tytułu „wymuszanego” uwierzytelniania dokumentacji. Zdaniem organizacji proceder ten w sposób bezpośredni i nieuchronny naraża budżety samorządów na roszczenia o zwrot nienależnie pobranych opłat wraz z odsetkami ustawowymi, ale także na ponoszenie kosztów procesów sądowych.
Polskie Towarzystwo Geodezyjne jednocześnie zwraca się do starostów oraz geodetów powiatowych o rozważenie sporządzenia w przedmiotowym zakresie własnych opinii i analiz prawnych, niezależnych od wytycznych sformułowanych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii. Z informacji napływających do PTG wynika, że niektóre starostwa, bazując na własnych ustaleniach, już zweryfikowały swoje stanowiska w tej sprawie. W ocenie PTG to WSA, a nie główny geodeta kraju, wskazał poprawny i legalny tryb działania organów administracji w kwestii opatrywania dokumentów geodezyjnych klauzulami urzędowymi.