|2013-12-13|
GNSS
EGNOS pomaga lądować w Polsce
Europejska Agencja GNSS (GSA) zakończyła projekt mający umożliwić podchodzenie do lądowania przy kiepskiej widoczności z wykorzystaniem EGNOS na terenie wschodniej Europy.
By można było bezpiecznie posadzić samolot przy mgle czy zamgleniach, dotychczas trzeba było korzystać z systemu ILS, którego instalacja dla wielu lotnisk jest zbyt kosztowna. Znacznie łatwiejsze i tańsze jest wykorzystanie usługi bezpieczeństwa życia EGNOS (SoL), uruchomionej w marcu 2011 roku. Nie tylko zwiększa ona dokładność odbiornika satelitarnego, ale także dostarcza danych o wiarygodności systemu GPS. By można było z niej korzystać, na danym lotnisku wystarczy opracować specjalne procedury lądowania. Dotychczas w Europie wdrożono ich już 150.
Problem w tym, że w momencie uruchamiania usługi EGNOS SoL, nie była ona dostępna w niektórych regionach środkowej i wschodniej Europy, m.in. we wschodniej części Polski. By zwiększyć zasięg, GSA rozpoczęła realizację projektu „EGNOS Extension to Eastern Europe” finansowanego ze środków 7. Programu Ramowego. Jednym z jego uczestników było m.in. Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie, a także podmioty z Rosji, Ukrainy, Mołdawii czy Rumunii.
W ramach projektu pomiędzy kwietniem a czerwcem br. wykonano 19 serii testowych lotów. W ich trakcie na różnych lotniskach, również w Polsce, wykonywano podejścia do lądowania z wykorzystaniem zarówno sygnału SoL, jak i systemu ILS. Projekt zakończył się sukcesem, co umożliwiło rozszerzenie zasięgu EGNOS na wschód, w tym na całą Polskę.
EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) jest europejskim systemem wspomagającym działanie GPS (w przyszłości także Galileo). Dzięki poprawkom wyliczanym na 40 stacjach referencyjnych i retransmitowanych przez satelity geostacjonarne (lub internet w przypadku usługi komercyjnej, EDAS) dokładność wyznaczania pozycji wzrasta do około 1-3 metrów. W usłudze bezpieczeństwa życia (safety of life) EGNOS zapewnia ponadto informacje o wiarygodności sygnałów GPS, co jest istotne np. z punktu widzenia lotnictwa. Na razie system działa w zachodniej i środkowej Europie. W przyszłości ma być dostępny także w południowej i północnej Afryce oraz Europie Wschodniej.
Źródło: EGNOS Portal, JK
|