Instrument zintegrowany jest z jednostką pomiarową IMU/GNSS oraz cyfrową kamerą 80 Mpx (opcjonalnie może być wyposażony w jeszcze jedną dodatkową kamerę, np. na podczerwień). System mierzy średnio 532 tys. pkt/s, a jego maksymalna prędkość to 800 tys. pkt./s. Z pułapu 2 km i przy prędkości 110 węzłów urządzenie skanuje do 300 km kw. Może także pracować w trybie MTA (multiple-time around) pozwalającym na wysyłanie impulsu laserowego nim poprzedni powróci do skanera. Sprzyja to gęstemu skanowaniu z dużego pułapu.
Nowością jest także możliwość kierowania promienia lasera w przód i w tył, co powinno ułatwić np. pomiar wzdłuż wąskich ulic czy górzystych terenów. Wraz ze skanerem oferowany jest ponadto nowy rejestrator danych gotowy przyjmować nawet do 150 GB/s dla każdego kanału.
W ocenie producenta skaner powinien się sprawdzić w projektach wymagających pomiaru rozległych obszarów z dużego pułapu. Riegl chwali się także, że LMS-Q1560 oferuje obecnie najwyższą gęstość chmury punktów spośród wszystkich dostępnych na rynku modeli lotniczych skanerów laserowych.