Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2013-06-25| Teledetekcja, Sprzęt, Edukacja

Co potrafią skanery optyczne?

W ostatnich latach na światowym rynku urządzeń pomiarowych stopniowo rośnie popularność skanerów optycznych. Na ile mogą one stanowić alternatywę dla coraz powszechniejszej, choć wciąż drogiej technologii LiDAR?


Co potrafią skanery optyczne?

Między innymi o tym dyskutowano dziś (25 czerwca) na seminarium inaugurującym działalność Centrum Transferu Technologii Wojskowej Akademii Technicznej. Instytucja ta ma się zajmować nie tylko komercjalizacją wynalazków opracowanych na tej uczelni, ale także pomocą we wdrażaniu w Polsce nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak właśnie skanowanie optyczne.

Uczelnia podjęła niedawno współpracę z jednym z czołowych producentów skanerów optycznych – izraelską spółką Mantis Vision. Jej flagowym produktem jest model F5. Urządzenie składa się z sensora optycznego i połączonego z nim za pomocą kabla rejestratora. Działa na zasadzie tzw. epipolar coding: skaner rzutuje w bliskiej podczerwieni specjalną teksturę, z prędkością 10 klatek na sekundę rejestruje jej odbicie, a dane zapisuje w rejestratorze. Po wykonaniu pomiaru obraz 2D zgrywany jest na komputer i w specjalnym oprogramowaniu przetwarzany do postaci trójwymiarowej chmury punktów, którą następnie można przetwarzać podobnie jak dane LiDAR. F5 mierzy na dystansie 0,5-4 m z prędkością do 0,5 mln pkt/s i dokładnością 1 mm na każdy metr odległości od skanowanego obiektu.

Zdaniem obecnego na seminarium przedstawiciela Mantis Vision istotną zaletą instrumentu jest szybkość zbierania punktów. Na przykład pomierzenie z zewnątrz i od wewnątrz samochodu osobowego zajmuje 3-5 minut (nie jest przy tym wymagane rozstawianie tarczek celowniczych), a postprocessing danych – do 40 minut. Inne atuty to m.in.: bezpieczeństwo dla wzroku, niewielka waga i wymiary, szczelna i wytrzymała obudowa, możliwość pracy zarówno w ostrym świetle, jak i w ciemności czy łatwość obsługi. Za wady można z kolei uznać problemy z mierzeniem błyszczących i szklanych powierzchni czy z kolorowaniem chmury punktów. Z punktu widzenia geodety sporym ograniczeniem jest także niewielki zasięg. Cena całego zestawu to z kolei 29 tys. euro – niech każdy oceni, czy to wada, czy zaleta.

Patrząc na możliwości F5, na usta ciśnie się pytanie, czy może być on alternatywą dla skanerów laserowych? W ocenie producenta skanery optyczne powinny być traktowane raczej jako jej uzupełnienie, np. przy mierzeniu niewielkich, skomplikowanych bądź trudno dostępnych obiektów.

Skanery F5 są na rynku od 5 lat i dotychczas sprzedano ich około 70. Wśród użytkowników są m.in.: BMW, Audi, Ford, armie USA i Izraela, CIA czy policja w Hamburgu i Zurychu. Ta wyliczanka pokazuje, że możliwości wykorzystania skanerów optycznych są bardzo szerokie – począwszy od pomiarów miejsc zbrodni po potajemne kopiowanie technologii wojskowych. Jeszcze inne pomysły ma WAT – na seminarium prezentowano m.in. koncepcję połączenia skanera optycznego z bezpilotowym oktopokpterem!

Mantis Vision zapowiada, że możliwości tych urządzeń będą systematycznie rosły. Spółka pracuje m.in. nad integracją F5 z odbiornikiem GPS oraz aparatem fotograficznym. Ma to ułatwić nadawanie chmurze georeferencji oraz jej kolorowanie. W planach jest nawet przystosowanie urządzenia do pracy pod wodą oraz rejestracji ruchu. O skanerach optycznych z pewnością będziemy więc jeszcze słyszeć.

Jerzy Królikowski


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Jak oszukać GPS?
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS