|2012-11-19|
GIS, Ludzie
"The Economist" wyróżnia geoinformację
Wydawany od 1843 roku brytyjski dziennik „The Economist” w konkursie „The Innovation Programme 2012” wyróżnił cztery osoby związane z geoinformacją.
W kategorii „Computing and telecommunications” wyróżniono Jacka Dangermonda oraz Johna Hanke’a . Jak napisano w uzasadnieniu, są oni pionierami w wykorzystaniu informacji geoprzestrzennej oraz twórcami nowych rynków dla map. Jack Dangermond jest założycielem oraz prezesem firmy Esri Inc., producenta popularnego pakietu ArcGIS. Używa go 300 tys. organizacji i 7 tys. uczelni wyższych. Wg ARC Advisory Services w 2010 roku firma miała ponad 40% udziałów w rynku GIS.
John Hanke w 2001 r. był z kolei współzałożycielem firmy Keyhole, która stworzyła trójwymiarowy, cyfrowy globus. Od 2003 roku jest on użytkowany przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Po wykupieniu firmy przez Google’a aplikację rok później przemianowano na Google Earth.
W kategorii „Consumer Product” wyróżniono Gary’ego Burrella oraz Mina H. Kao – założycieli firmy Garmin, jednego z najbardziej znanych producentów odbiorników GPS. Od jej powstania w 1989 roku spółka wyprodukowała już ponad 100 mln urządzeń dla turystów, sportowców, kierowców, żeglarzy czy pilotów. Jej roczny obrót to ponad 2,7 mld dolarów.
Jak piszą organizatorzy, konkurs „The Innovation Programme 2012” wyróżnia marzycieli, którzy stoją za innowacjami zmieniającymi nasz świat i którzy poprzez swoje wizje i kreatywność tworzą ważne usługi i produkty dla milionów ludzi. Tegorocznych laureatów wybrał panel 29 sędziów.
Źródło: The Economist, JK
|