|2012-10-30|
GIS, Edukacja, Imprezy
Jubileuszowe seminarium KNGK
Tematem przewodnim VII Jubileuszowego Seminarium Koła Naukowego Grafiki Komputerowej i Geomatyki (KNGK), które odbyło się 25 października, były kariery zawodowe studentów – absolwentów Koła, które obchodzi w tym roku 5-lecie istnienia.
Seminarium poprowadziła studentka Agnieszka Piwowarczyk, która przywitała gości oraz złożyła podziękowania wszystkim darczyńcom, którzy finansowo wspierali działalność KNGK. Następnie opiekun koła dr inż. Artur Krawczyk z okazji 10-lecia swojej pracy naukowej wygłosił krótki referat, w którym wspomniał swoje osiągnięcia, a w szczególności historię utworzenia i prowadzenia fakultetu „Wybrane zagadnienia z administrowania i programowania MicroStation”, który wraz z fakultetem „Grafika komputerowa” stanowił bezpośrednie zaplecze dla nowego koła naukowego (po utworzeniu koła obydwa fakultety zostały zawieszone). Jak się później okazało, wielu absolwentów Koła w swoich referatach nawiązywało do tego pierwszego fakultetu, który z punktu widzenia dzisiejszej rzeczywistości (oczywiście z cieniem przesady) można określić mianem „kultowy”.
Następnie Justyna Jurek, laureatka konkursu programistycznego „Pokaż, co potrafisz”, zaprezentowała w skrócie działalność KNGK. Jej referat przypomniał najważniejsze osiągnięcia członków Koła, jednak kluczowym zagadnieniem seminarium było uzyskanie odpowiedzi na pytanie „Czy działalność w Kole Naukowym pomogła w późniejszej karierze zawodowej?”. Odpowiedź praktycznie wszystkich absolwentów była jednoznaczna – zajęcia prowadzone w KNGK na pewno otworzyły przed jego członkami nowy zakres umiejętności i wiedzy, które później, w trakcie swojej kariery zawodowej, często rozwijali już samodzielnie.
Każdy absolwent rozpoczynał swój referat od przypomnienia, jaką specjalność wybrał na studiach i kiedy je ukończył. Następnie przedstawiał kolejne miejsca pracy i zajmowane stanowiska. Charakterystyczną cechą w ich prezentacjach była niepewność w definiowaniu wykonywanego zawodu w kontekście zakresu jego „geodezyjności”. Kolejnym zjawiskiem zaobserwowanym po studiach była dość duża liczba osób, które podjęły się dalszego kształcenia zarówno sformalizowanego – studia podyplomowe, jak i samokształcenia. W zakresie wiedzy uzyskanej na uczelni dość negatywnie wspominano naukę programowania w Pascalu ze szczególnym podkreśleniem braku przydatności zastosowań tego języka w praktyce zawodowej. Z drugiej strony wielu absolwentów poświęcało wiele czasu, aby dokształcić się w zakresie informatyki. Jednak najważniejszym podsumowaniem działalności Koła okazało się stwierdzenie, że praktycznie każdy z absolwentów zaangażowanych w działalność Koła ma obecnie pracę, a niektórzy z nich już piastują stanowiska kierownicze.
Studenci, którzy wygłosili swoje referaty, na zakończenie obiecali przygotować swoją ocenę przydatności w praktyce zawodowej przedmiotów realizowanych na studiach dziennych oraz listę tych zagadnień, których program zajęć nie uwzględniał, a które według nich powinny się znaleźć w programie studiów.
Na zakończenie seminarium został odczytany list gratulacyjny z Koła Naukowego Geodetów „Dahlta” na AGH, który zmotywował studentów do dalszej pracy w kole naukowym.
Artur Krawczyk (AGH)
|