W czasie lotu kamera zamontowana w samolocie zarejestrowała kilkaset zdjęć, które posłużą do wykonania ortofotomapy zjazdu z autostrady na drogę krajową nr 50 – inwestycji będącej właśnie na ukończeniu.
Napędzany silnikiem elektrycznym AVI-1 został wyrzucony ze specjalnej katapulty, potem przez kilkanaście sekund był sterowany z ziemi przez operatora, by następnie przejść w tryb autonomiczny i lot po zaprogramowanej trasie.
Zdjęcia były wykonywane aparatem Sigma z wysokości około 300 metrów. Zgodnie z planem lotu pokrycie podłużne i poprzeczne określono na 60-70%. Po zakończeniu samodzielnego lotu samolotu operator sprowadził go na ziemię. Do wylądowania 6-kilogramowemu AVI-1 wystarczyło kilkadziesiąt metrów wolnej przestrzeni. Przez cały czas parametry lotu i pracy samolotu były obserwowane na ekranie monitora dzięki utrzymywaniu stałej łączności radiowej z jednostką.
Firma Taxus SI od kilku lat rozwija system AVI-1. Kompozytowy samolot został wykonany przez firmę MSP według założeń Taxusa. Dzięki skalibrowanym kamerom i obróbce danych w oprogramowaniu EnsoMOSAIC opracowywane ortofotomapy osiągają rozdzielczość 5-10 cm w poziomie. W ubiegłym roku AVI-1 oraz gotowe produkty firma Taxus SI prezentowała z powodzeniem na Targach Intergeo w Norymberdze.
Obserwatorami dzisiejszej operacji nad skrzyżowaniem A2 z DK 50 byli przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dla której szybkie pozyskiwanie zdjęć, ortofotomap lub numerycznego model terenu jest atrakcyjną propozycją wspierania procesu projektowania i inwentaryzacji dróg, a także rejestracji stanu prac na budowach prowadzonych przez agencję.
Zobacz zdjęcia w Fotogalerii