Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2012-08-06| Firma, Software, Ludzie

Narzędzia do usług

W najnowszym wydaniu GEODETY Mirosław Pawelec i Krzysztof Trzaskulski, menedżerowie z Bentley Systems Polska, mówią o potencjale rynku, rosnących słupkach przychodów i ustawieniu się frontem do klienta


Narzędzia do usług <br />
fot. JP
fot. JP
KATARZYNA PAKUŁA-KWIECIŃSKA: Wśród projektów infrastrukturalnych, które Bentley promuje w pub­likacji „The Year in Infrastructure”, w 2011 roku znalazły się aż trzy polskie stadiony zaprojektowane z wykorzystaniem MicroStation. Czy jeszcze jakieś inne projekty na Euro 2012 były realizowane za pomocą oprogramowania Bent­ley Systems?
MIROSŁAW PAWELEC: Jeżeli uznamy, że autostrady miały być gotowe na Euro, to tak. Podstawową aplikacją do przygotowania dokumentacji wykonawczej do realizacji dróg ekspresowych i autostrad jest popularne w Polsce oprogramowanie InRoads oraz Bentley MXROAD, z którego korzysta wiele przedsiębiorstw. A przy modernizacji linii kolejowych przydatny jest choćby SILK (System Informacji dla Linii Kolejowych) zrealizowany dla PKP PLK SA przez naszego partnera firmę SHH z Wrocławia, opisywany w majowym „Be GeoMagazynie” – dodatku do GEODETY. W tym projekcie m.in. technologię Bentley ProjectWise oraz rozwiązania przestrzenne firmy Oracle wykorzystano do inwentaryzacji i opisu infrastruktury, wspierając podejmowanie decyzji w zakresie kształtowania i nadzorowania procesów inwestycyjnych, prowadzenia prac eksploatacyjnych, zarządzania infrastrukturą kolejową, a także opracowywania strategii rozwoju.

Przeglądając ofertę firmy Bentley, można się doliczyć blisko 160 produktów. Czy jest w tej grupie oprogramowanie, które nie odnosi się do danych przestrzennych?
MP
: Chyba trudno byłoby takie znaleźć.
KRZYSZTOF TRZASKULSKI: Jeszcze kilka lat temu dane przestrzenne były tylko w dziale Geo oraz jako dodatkowe oprogramowanie do MicroStation. Żeby to zobrazować, przyjrzyjmy się np. Micro­Station GeoExchange – aplikacji do przeliczania współrzędnych między układami. Kilka lat temu przenieśliśmy te narzędzia do MicroStation – podstawowej aplikacji, na której bazują pozostałe programy. W ten sposób narzędzia do obsługi układów odniesienia i transformacji dostępne są dla wszystkich branż i dla wszystkich aplikacji. Ma to szczególne znaczenie przy dużych projektach, do których trafiają dane z wielu źródeł lub wręcz z różnych krajów. Teraz można połączyć i przeliczyć je „w locie”, niezależnie do tego, czy pochodzą ze źródeł architektonicznych, przemysłowych czy mapowych.
MP: Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że biura Bentleya są w ponad 50 krajach, a użytkownicy w ponad 100, to zapanowanie nad tym globalnym klientem z uwzględnieniem wersji językowych i odniesieniem do lokalnych regulacji, certyfikatów nie jest proste. Dlatego firma stara się kumulować niektóre rozwiązania czy choćby zastosowania do konkretnej platformy i przenosi je do pozostałych produktów. Z drugiej strony globalizacja wymusza pewne standardy i w umowach, i w produktach, i w wersjach językowych.

Czy to znaczy, że z oprogramowania do projektowania części maszyn zrezyg­nowaliście, koncentrując się tylko na tym do projektowania infrastruktury?
MP: Bentley ma rozwiązania do obsługi projektów infrastrukturalnych (drogi, koleje, lotniska itp.), ale też projektów związanych z przygotowaniem i realizacją infrastruktury przemysłowej (np. linii technologicznych dla petrochemii czy górnictwa). Natomiast rzeczywiś­cie nie zajmujemy się projektami CAD-owskimi dotyczącymi projektowania np. części maszyn.
KT: Wszystko zależy od poziomu szczegółowości. W pewnych zastosowaniach modelowanie elementów mechanicznych czy innych urządzeń też jest potrzebne. Załóżmy, że na schemacie instalacji przemysłowej są symbole opisujące jakieś zbiorniki, zawory itp. Jeżeli potrzebujemy skorzystać z bardziej szczegółowych rysunków czy modeli takich elementów, to można do nich przejść przez proste wskazanie odpowiedniego symbolu. A taki zawór czy pompę można zaprojektować lub odwzorować, wykorzystując aplikację wbudowaną np. w oprogramowanie do projektowania instalacji przemysłowych...

Pełna treść wywiadu w sierpniowym wydaniu GEODETY

Redakcja


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wielodrożność a Galileo
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS