Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2012-05-26| Teledetekcja, Firma, Edukacja, Imprezy

Samolociki i helikopterki do zadań specjalnych

Niewielkie bezzałogowe samoloty i helikoptery wchodzą szerokim frontem do zastosowań cywilnych. Geodezja i kartografia mogą na tym wiele skorzystać.


Samolociki i helikopterki do zadań specjalnych
W Muzeum Techniki w Warszawie trwa właśnie wystawa (22-27 maja) bezzałogowych systemów latających, na której pokazywane są różne konstrukcje zbudowane w pracowniach polskich inżynierów.

Pierwsze doświadczenia z samolotami bez pilotów sięgają początku XX wieku i związane są z latającą torpedą projektu Charlesa Katteringa służącą do bombardowania odległych celów (nawet o 60 km). W ostatnich latach o bezzałogowych systemach (UAV, dron) mówi się dość często w kontekście operacji wojskowych prowadzonych przez armię USA w Afganistanie czy Jemenie. Prace nad tego typu aparatami: lekkimi, małymi i cichymi rozpoczęto w latach 80. Samoloty najpierw były wykorzystywane do celów rozpoznania (szpiegowania). W końcu lat 90. pojawiły się bezzałogowe systemy bojowe, czyli uzbrojone drony kierowane przez operatora znajdującego się niekiedy setki kilometrów od aparatu.
Skoro mowa o rozpoznaniu, to wiadomo, że pierwszoplanową rolę odgrywają w nim zdjęcia zrobione z powietrza. Rzecz znana od 1885 roku, gdy francuski fotograf Felix Tournachon zrobił z pokładu balonu zdjęcie małej podparyskiej wsi. Zanim nastał wiek XX, zdjęcia stereo znalazły zastosowanie w geodezji i kartografii, wtedy to po raz pierwszy posłużyły do zrobienia map.

Miniaturowe samoloty i helikoptery otwierają dzisiaj nowe perspektywy w geodezji i kartografii. Po pierwsze, wykonanie ortofotomapy może być o wiele szybsze i tańsze. Po drugie, firmy mogą rozszerzyć swe oferty o nowe usługi, jak chociażby monitorowanie rurociągów, linii energetycznych, dróg, zanieczyszczenia atmosfery, w grę wchodzi również dokumentowanie miejsc wypadków, katastrof czy klęsk żywiołowych.
Jako platformę latającą można wykorzystywać i płatowce, i minihelikoptery.

W Muzeum Techniki warszawska firma Taxus SI prezentowała bezzałogowy system fotogrametryczny AVI. Spółka oferuje zarówno usługi, jak i dostawę samolotu oraz specjalistycznego oprogramowania do przetwarzania zdjęć. Technologia opracowana przez Taxus SI pozwala na zrobienie ortomozaiki i NMPT dla obszaru od kilku do kilkudziesięciu km kw. Pierwsze opracowania firma ma już za sobą.

Własny rozwiązanie przedstawiała również firma Trigger Composites z Podkarpacia. Samolot Pteryx UAV został zaprojektowany z myślą właśnie o wykonywaniu nalotów fotogrametrycznych. System umożliwia wykonanie w ciągu dnia zdjęć dla obszaru ok. 6 km kw. lub obiektu liniowego o długości 40 km. W obu przypadkach rozdzielczość finalnego opracowania wynosi od 5 do 25 cm, w zależności od potrzeb klienta.

Wśród bezzałogowych systemów wystawianych w muzeum były zarówno konstrukcje o wiele większe i nieporównywalnie droższe, przeznaczone zwykle do zastosowań militarnych, jak i całkiem małe samoloty i helikopterowce, którym bliżej do modelarstwa niż zastosowań komercyjnych, mimo iż podwieszone kamery wskazują, że cel jest zgoła inny.



Wystawę zorganizowano przy współudziale Ligi Przyjaciół Polskiego Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, patronują jej dziekan Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa PW oraz dyrektor Instytutu Lotnictwa.

Jerzy Przywara


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Sztuczna inteligencja kartuje drogi
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS