Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2012-05-26 | Teledetekcja, Firma, Edukacja, Imprezy

Samolociki i helikopterki do zadań specjalnych

Niewielkie bezzałogowe samoloty i helikoptery wchodzą szerokim frontem do zastosowań cywilnych. Geodezja i kartografia mogą na tym wiele skorzystać.


Ilustracja: Samolociki i helikopterki do zadań specjalnych
W Muzeum Techniki w Warszawie trwa właśnie wystawa (22-27 maja) bezzałogowych systemów latających, na której pokazywane są różne konstrukcje zbudowane w pracowniach polskich inżynierów.

Pierwsze doświadczenia z samolotami bez pilotów sięgają początku XX wieku i związane są z latającą torpedą projektu Charlesa Katteringa służącą do bombardowania odległych celów (nawet o 60 km). W ostatnich latach o bezzałogowych systemach (UAV, dron) mówi się dość często w kontekście operacji wojskowych prowadzonych przez armię USA w Afganistanie czy Jemenie. Prace nad tego typu aparatami: lekkimi, małymi i cichymi rozpoczęto w latach 80. Samoloty najpierw były wykorzystywane do celów rozpoznania (szpiegowania). W końcu lat 90. pojawiły się bezzałogowe systemy bojowe, czyli uzbrojone drony kierowane przez operatora znajdującego się niekiedy setki kilometrów od aparatu.
Skoro mowa o rozpoznaniu, to wiadomo, że pierwszoplanową rolę odgrywają w nim zdjęcia zrobione z powietrza. Rzecz znana od 1885 roku, gdy francuski fotograf Felix Tournachon zrobił z pokładu balonu zdjęcie małej podparyskiej wsi. Zanim nastał wiek XX, zdjęcia stereo znalazły zastosowanie w geodezji i kartografii, wtedy to po raz pierwszy posłużyły do zrobienia map.

Miniaturowe samoloty i helikoptery otwierają dzisiaj nowe perspektywy w geodezji i kartografii. Po pierwsze, wykonanie ortofotomapy może być o wiele szybsze i tańsze. Po drugie, firmy mogą rozszerzyć swe oferty o nowe usługi, jak chociażby monitorowanie rurociągów, linii energetycznych, dróg, zanieczyszczenia atmosfery, w grę wchodzi również dokumentowanie miejsc wypadków, katastrof czy klęsk żywiołowych.
Jako platformę latającą można wykorzystywać i płatowce, i minihelikoptery.

W Muzeum Techniki warszawska firma Taxus SI prezentowała bezzałogowy system fotogrametryczny AVI. Spółka oferuje zarówno usługi, jak i dostawę samolotu oraz specjalistycznego oprogramowania do przetwarzania zdjęć. Technologia opracowana przez Taxus SI pozwala na zrobienie ortomozaiki i NMPT dla obszaru od kilku do kilkudziesięciu km kw. Pierwsze opracowania firma ma już za sobą.

Własny rozwiązanie przedstawiała również firma Trigger Composites z Podkarpacia. Samolot Pteryx UAV został zaprojektowany z myślą właśnie o wykonywaniu nalotów fotogrametrycznych. System umożliwia wykonanie w ciągu dnia zdjęć dla obszaru ok. 6 km kw. lub obiektu liniowego o długości 40 km. W obu przypadkach rozdzielczość finalnego opracowania wynosi od 5 do 25 cm, w zależności od potrzeb klienta.

Wśród bezzałogowych systemów wystawianych w muzeum były zarówno konstrukcje o wiele większe i nieporównywalnie droższe, przeznaczone zwykle do zastosowań militarnych, jak i całkiem małe samoloty i helikopterowce, którym bliżej do modelarstwa niż zastosowań komercyjnych, mimo iż podwieszone kamery wskazują, że cel jest zgoła inny.



Wystawę zorganizowano przy współudziale Ligi Przyjaciół Polskiego Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, patronują jej dziekan Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa PW oraz dyrektor Instytutu Lotnictwa.

Jerzy Przywara


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

temat To dobry pomysł, ja w tym czasie przypilnuję paska postępu w nowej wersji generatora DSM jaki przysłali z Barcelony.
  
 2 
Masz rację Widzę iż nic nie rozumiesz z tego co piszę więc może lepiej ten Taniec z Gwiazdami lub Idol ...
    4 
 1 
temat Do 1234 jak narazie ja udzielam odpowiedzi a Wy pytacie lub bagatelizujecie. To chyba jasno wskazuje jasno kto posiada odpowiednią wiedzę.
    2 
 3 
temat Jeśli zaś przyjąć że firmy zagraniczne są jakimś cudem w stanie zdobyć wszystkie lokalne uprawnienia na czas, wciąż mamy do czynienia z sytuacją, gdy przetarg faworyzuje operatorów mających co najmniej 3 samoloty, to zaś oznacza operatorów 4 spośród 9 możliwych do wykorzystania samolotów użytkowanych przez firmy o dominującym kapitale polskim. Przy powyższych założeniach wychodzi że przetarg defaworyzuje większość rynku samolotów mapujących w Polsce, a więc jest napisany w sposób potencjalnie szkodliwy dla polskiej gospodarki.
  
 3 
do pseudonima wiesz jakie firmy realizują LPISy, ISOK? Masz trochę większe rozeznanie rynku niż to co piszesz niżej czy Ci się tylko wydaje? Jest niedziela wieczór. Obejrzyj jakiś taniec z gwiazdami dla relaksu ;)
    3 
 1 
Nie ważne Moim zdaniem nie masz racji. Zobaczymy na przetargu, ja na pewno nie odpuszczę i spróbuje powalczyć.
    1 
 1 
temat Przetarg dotyczy mapowania jak pamiętam w trzech rozłącznych geograficznie terenach leśnych. I twierdzę że wymaganie wykonania tego przez firmę o konkretnej licznie samolotów z konkretnym wyposażeniem faworyzuje jedną firmę na rynku polskim, ponieważ pozostałe muszą ze sobą negocjować aby zdobyć ten kontrakt zaś firmy zagraniczne mają zwiększone koszty działania. Tak więc jako podatnik i uczciwy obywatel zwracam uwagę na podejrzanie nieoptymalną strukturę przetargu, zdecydowanie wykraczającą poza zasady wolnego rynku uznawane w krajach UE w których miałem okazję obserwować procedury przetargowe.
  
 3 
Konkurencja A ile jest innych firm w Europie? Przecież mamy wolny rynek! A może Zamawiający nie chce się kłócić z kilkoma firmami tylko z jedną? Chyba jednak nie ważne, chcesz walczyć to walcz, ja na pewno nie odpuszczę!
    3 
 2 
temat Nawet jeśli by tak było, to czemu nie rozbito na 3 przetargi, skoro jest jedna firma w Polsce z 4 samolotami gotowymi do skanowania i 5 z jednym? Nie wiesz jak wygląda wolny rynek? To nie wstyd. Mnóstwo ludzi to ma. Zalecam podróże.
    1 
 4 
Do pseudonim A policzyłeś ile godzin jest latania nad tą 0,8 województwa? Jak się nie znasz to się nie odzywaj. Przygotowuję się do tego przetargu i wiem o czym mówię. W tym terminie i przy tych założeniach trudno będzie to zrobić trzema skanerami.
    1 
 1 
temat Dla mnie NMT to raczej Digital Terrain Model, który znaczy cokolwiek, to może się objawić jako Numerical Surface Model, Numerical Elevation model a idąc dalej wszystko co cyfrowe a odpowiada kształtowi powierzchni też jest cyfrowym modelem terenu (np worek współczynników spline). http://pl.wikipedia.org/wiki/Numeryczny_model_terenu jak zwykle się miesza w terminologii, ale wykonawcy systemów obróbki tych danych już nie. Jeśli chodzi o metodę optyczną to w Dni Łysego Drzewa da się z jednej metody klasy SFM uzyskać DEM zamiast DSM, ale na ogół nie warto (słaba rozdzielczość po kilka m). Całe zastosowanie do lasów jest mało istotne albowiem przetargi są dobrane pod firmy cytuję: "posiadające co najmniej 3 samoloty do samolotów blah blah" raptem na 0.8 województwa. FOTOMAPY z MGGP nie konkurują tylko zapełniają niedostępną dla MGGP niszę poniżej 100km2, przy okazji możemy robić modele DSM gdzie chmuropunkt odpowiada kamerze RGB NIR, na przykład. A LIDARowcy muszą to szyć z dwóch sensorów.
    2 
 3 
Do miszcza Piekne rzeczy mi tu opowiadasz ... wiem co to jest chmura punktow, kojarze tez technologie ich klasyfikacji przy uzyciu barw z orto (jakiekolwiek by nie bylo) - bardzo ladnie sobie z tym radzicie jak widze. Ale, jest jedno male ale - czy my przypadkiem nie rozmawiamy (mam nadzieje ze jeszcze rozmawamy) tutaj o numerycznym modelu terenu ? ..bo ja caly czas o tym ..nie o DSM a o DTM ..dostrzegasz roznice ? I w tym jest szkopul ... nie czepialbym sie jeslibys od poczatku mowil o DSM a nie jak to ujales w pierwszym poscie o "zupelnie nowej metodzie tworzenie NMT" - i nie powiesz mi chyba ze w tym przypadku jakakolwiek technologia oparta na zdjeciach (zobrazowaniach) w lesie jest lepsza niz LIDAR. Co do kraju tez nie trafiles a noz tylko metaforycznie mi sie rozklada :) Pozdrawiam gorąco :)
  
 2 
temat I tu jeszcze przykład DSM, wyrenderowany jako model 3D: ftp://ftp.aerialrobotics.eu/gd800-2010-05-23/gd800_full-snapshot00.jpg To że jakieś metody pewnych operatorów mają być może problemy z lasem, nie znaczy że nie ma rozwiązań alternatywnych.
  
temat maad, miszczu technologii z kraju z którego w ciągu 10 lat wyemigrowało 5% ludności w tym głównie o wyksztaceniu ścisłym, skojarz coloured cloudpoint. A więc jasne że model 3D może być w kolorze. Przetargi są ustawione tak że dostarczony cloudpoint ma nieść informację np o intensywności LIDARA odbicia od celu. Z LIDARA kolor odpowiada reflectance intensity, czyli zdecydowanie nie kolorowi obiektu w świetle widzialnym. Kolor w sposób oczywisty pozwala klasyfikować przynależność punktów 3D na innych zasadach niż gdyby było tylko wiadomo jakią energię laserowej długości fali odbijają (co nie pozwala odróżnić krzaczka jednego rodzaju od drugiego, chociaż pozwala odróżnić ścianę chropowatą od gładkiej). Przykład obszaru leśnego: ftp://ftp.aerialrobotics.eu/bezmiechowa-2010-05-29/bez2.jpg ftp://ftp.aerialrobotics.eu/2011-05-18 czyste/Pteryx UAV - Ortophoto 4.5km2.jpg albo ftp://ftp.aerialrobotics.eu/2011-05-18 czyste/czyste1_dsm_1m_gradientenh.kmz I lepiej schowaj ten nóż.
    2 
 3 
Do Fotomapy Dawno takich bzdur nie czytalem "modele nmeryczne terenu .. w kolorze" ? ... o co Ci chodzi ? O ile mam uznanie do tego typu rozwiazan i doskonale zdaje sobie sprawe z mozliwosci ich doskonalego wykorzystania w kiektorych przypadkach (zarzadzanie kryzysowe, male powierzchniowo opracowania inwetaryzacyjne) to normalnie noz w kieszeni mi sie otwiera jak czytam tego typu androny porownujace LIDARa i opracowania fotogrametryczne. Ktos chyba tutaj nie dokonca wie jak dziala LIDAR - chcialbym zobaczyc porownanie modelu terenu jakiegos nieweilkiego obszaru leśnego wykonanego za pomoca LIDARa i tej "nowej metody tworzenia NMT"
    1 
 5 
Fotomapy Z punktu widzenia geodezji istotne jest że technologie optyczne generują modele numeryczne terenu o jakości LIDARa tyle że w kolorze. Nie są one tańsze za km2 od modelu z LIDARu albowiem te drugie wykonuje się samolotem na powierzchniach ok 100km2, a nie 0.5-10km2 jak z użyciem UAV- dominujące są koszty związane z ryzykiem dojazdem i obróbką danych. Jednocześnie głębia koloru samych fotomap z UAV są nie do pobicia z racji niskiej wysokości lotu i lepszej optyki niż w dużych kamerach. Tu jest wyjaśnienie metody www.aerialrobotics.eu/fotomapy/fotomapy-poster-2012pl.pdf A zatem mamy tu zupełnie nową metodę tworzenia NMT, najlepszą do mapowania obszarów szybkozmiennych, poniżej puapu chmur, mało wrażliwą na cienie i niską pozycję słońca.
    1 
 4 



wiadomości

Laser-3D Jacek Krawiec
Kraków

SKANERY LASEROWE i OPROGRAMOWANIE

GEOPRYZMAT
RASZYN

Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny instrumentów firmy Pentax, Kolida i innych.
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
2025-05-07 | KRAKÓW
Space Connect Meetup Kraków 2025. Technologie kosmiczne w służbie innowacji
Space Connect Meetup to cykliczne wydarzenie łączące sektor kosmiczny z pozostałymi branżami. W...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
2025-05-14 | DĘBLIN
NC2025 - Rola nawigacji w transporcie lotniczym, morskim i lądowym
Celem konferencji będzie wymiana doświadczeń, prezentacja wyników badań własnych oraz najnowszych...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Akademia INSPIRE w Norwegii
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że...
łan frankoński miał 45 morgów polskich?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Mieczysław Józef Milewski (1925-2022)

Mieczysław Józef  Milewski (1925-2022)
Mieczysław Józef Milewski urodził się 13 sierpnia 1925 r. w Krakowie. W 1949 roku ukończył z odznaczeniem studia na Wydziale Geologiczno-Mierniczym Akademii Górniczej w Krakowie (obecnie AGH), uzyskując dyplom magistra inżyniera miernictwa...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1916

1916
Towarzystwo Nauczycieli Szkół Wyższych we Lwowie utworzyło wydawnictwo - "Książnica Polska". Prezesem rady nadzorczej został Eugeniusz Romer - geograf i kartograf.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2