Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2012-05-11| Geodezja, GIS, Firma, Imprezy

Geodezja na Autostradzie

Na kończących się dziś (11 maja) w Kielcach targach „Autostrada-Polska” wśród kilkuset wystawców nie zabrakło także firm oferujących nowoczesne rozwiązania pomiarowe. Co proponują drogowcom?


Geodezja na Autostradzie

Podczas zorganizowanego 10 maja seminarium firmy Elmark Automatyka prezentowano najnowsze rozwiązania tajwańskiej firmy Getac – począwszy od laptopów przez tablety po urządzenia typu handheld i smartfony. Wszystkie cechuje wytrzymałość na trudne warunki pogodowe – wstrząsy, upadki, pył i wilgoć. Niektóre można nawet rozbudować o takie nietypowe funkcje, jak odporność na opary soli czy ekran, którego obraz widoczny jest tylko przez noktowizor.

W trakcie seminarium oprócz oferowanych już produktów, firma zapowiedziała kilka nowości. Największe zainteresowanie wzbudził pancerny tablet Z710. Łączy on w sobie odporność na trudne warunki pogodowe z atrakcyjnym wyglądem, znacznie odbiegającym od topornych obudów konkurentów. Z jednej strony spełnia on bowiem normę IP65 i posiada ekran dotykowy 1024 x 600 px, który można obsługiwać nawet w grubych rękawiczkach, a z drugiej strony waży raptem 0,8 kg i jest wyposażony w kamerę HD, głośnik, odbiornik GPS (z możliwością podłączenia zewnętrznej anteny) oraz modem 3G. Urządzenie ma wejść do sprzedaży jeszcze latem tego roku i będzie można je nabyć za mniej niż 10 tys. zł. Ciekawostką w Z710 jest także wbudowany system operacyjny Android. Będzie to już kolejne (po rejestratorze PS236) urządzenie marki Getac z tym rozwiązaniem. A – jak zapowiada Marek Ołdakowski z firmy Elmark – na pewno nie ostatnie. Kolejna nowość Getaca z Androidem dla GIS-u czy geodezji pojawi się bowiem jeszcze w tym roku.

Drugą premierą Getaca jest pancerny tablet E110 – następca modelu E100. Od swojego starszego brata różni się m.in. większym ekranem (przekątna 10 cali), lepszym procesorem, dwa razy większą pamięcią operacyjną (4 GB) oraz bardziej rozbudowanymi możliwościami wymiany danych.

Na seminarium Elmarku swoje rozwiązania dla drogownictwa promowała także firma Esri Polska. Piotr Kaczmarek przekonywał, że choć konkurencja na rynku GIS jest bardzo duża, to pakiet ArcGIS jest jedynym oprogramowaniem, które może integrować w jednym środowisku rozwiązania desktopowe, serwerowe i mobilne. A po co taki GIS drogowcom? Jak tłumaczył Robert Jędrzejczak, np. do wyznaczania optymalnych tras przejazdu ciężkich maszyn budowlanych, inwentaryzacji budowy czy informowania obywateli o zakresie i postępach w budowie.

Technologie pomiarowe można było spotkać także na kilku stoiskach. Najczęściej promowane były na nich rozwiązania do sterowania maszynami, które pozwalają na sporą oszczędność czasu i pieniędzy i jednocześnie… zabierają sporo pracy geodetom. Swoje pomysły na sterowanie równiarkami, spycharkami, zrywarkami czy rozściełaczami prezentowały firmy: TPI (dystrybutor Topcona), Trimtech (część grupy Trimsat, dystrybutor Trimble’a i Spectra Precision) oraz ScanLaser (dystrybutor Leica Geosystems). Każda z nich oferuje zarówno najprostsze i najtańsze systemy sygnalizujące położenie lemiesza, jak i rozwiązania do sterownia maszynami w dwóch i trzech wymiarach bazujące na niwelatorach laserowych, tachimetrach czy precyzyjnych odbiornikach GPS. Różnice między poszczególnymi ofertami tkwią przede wszystkim w konfiguracji sensorów, możliwościach oprogramowania czy gwarancji i możliwościach serwisowania sprzętu. Koszt zakupu takiego systemu waha się od 20 tys. do ponad 200 tys. zł. Jak zgodnie twierdzą wszyscy dystrybutorzy, rozwiązania takie stają się w polskim drogownictwie coraz popularniejsze, choć wciąż daleko nam do Zachodu.

Firma GPS.PL z Krakowa promowała z kolei zmodyfikowany pod kątem drogownictwa tablet Algiz 7. W urządzenie to wbudowano płytę GNSS RTK NovAtela, która po dołączeniu zewnętrznej anteny może wyznaczać pozycję z centymetrową dokładnością i częstotliwością nawet do 20 Hz. Do tego oferowane jest oprogramowanie polowe SurvPC wraz z modułem drogowym.

Na stoisku firmy Makrogeo z Rudy Śląskiej (fot. powyżej) promowano z kolei debiutujące na polskim rynku instrumenty pomiarowe niemieckiej spółki Theis. Są wśród nich m.in. niwelatory automatyczne i laserowe, systemy sterowania maszynami 2D czy teodolity. Poza tym Makrogeo oferuje budowlańcom także instrumenty marki: Disto, Topcon, Nedo czy Bosch.

Pomiary dróg oferowała z kolei firma Designers z Warszawy, która od 2009 roku posiada własny mobilny system skanowania bazujący na skanerach marki Riegl i Sick. Do prostszych zadań służy jej natomiast wyposażony w odbiornik GPS i kamery cyfrowe system kartowania. Poza tym spółka chwaliła się także autorskim systemem eDIOM do zarządzania infrastrukturą drogową, który ma już na swoim koncie pokaźną liczbę wdrożeń w całej Polsce.

Więcej o geodezyjnych akcentach na targach Autostrada-Polska w czerwcowym wydaniu miesięcznika GEODETA oraz w Fotogalerii

Jerzy Królikowski


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
KNG Dahlta w Tatrach
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS