|2012-02-03|
Geodezja, Prawo
Rozporządzenie o adresach opublikowane
17 lutego br. wejdzie w życie rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 9 stycznia 2012 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów. Wczoraj (2 lutego) opublikowano je w Dzienniku Ustaw (poz. 125).
fot. Wistula (Wikipedia/CC by SA)
|
|
|
|
|
|
Jest to akt wykonawczy do Prawa geodezyjnego i kartograficznego znowelizowanego ustawą o infrastrukturze informacji przestrzennej, która to m.in. nałożyła na gminy obowiązek prowadzenia ewidencji miejscowości, ulic i adresów oraz ustalania numerów porządkowych budynków. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji gromadzonych w tych bazach, jak również ich organizację, tryb tworzenia, aktualizacji i udostępniania oraz wzór wniosku o ustalenie numeru porządkowego.
Ewidencja miejscowości, ulic i adresów ma zastąpić prowadzoną dotychczas w gminach ewidencję numeracji porządkowej nieruchomości. Na dostosowanie się do wymogów podpisanego właśnie rozporządzenia gminy mają 12 miesięcy (czyli do 17 lutego 2013 r.). W ocenie skutków regulacji oszacowano, że każdą gminę będzie to kosztowało średnio 5 tys. zł (czyli 13 mln zł w skali kraju).
Wdrażanie rozporządzenia ma ułatwić bezpłatne oprogramowanie, które przygotowywane jest w GUGiK. Jak poinformował nas Urząd, prace nad aplikacją dobiegają już końca. W lutym br. zostanie ona udostępniona do testowania 15 wybranym gminom, a na początku kwietnia br. ma trafić do wszystkich zainteresowanych samorządów. Oprócz oprogramowania GUGiK zapewni gminom również bezpłatne szkolenia z jego obsługi (mają się odbywać od marca do czerwca br.), a także wsparcie techniczne.
Treść tego i innych rozporządzeń geodezyjnych znajduje się na Geoforum.pl w dziale Prawo
JK
|