Akt ten wejdzie w życie po upływie 14 dni od opublikowania go w Dzienniku Ustaw.
Przypomnijmy, że rozporządzenie określa:
• zakres informacji gromadzonych w bazie danych obiektów topograficznych oraz bazie danych obiektów ogólnogeograficznych;
• organizację, tryb i standardy techniczne tworzenia tych baz, ich aktualizacji i udostępniania;
• tworzenie standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e pkt 3 i 4
Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Rozporządzenie – zdaniem projektodawcy – tworzy warunki formalne do wdrożenia nowoczesnych technologii, urządzeń i rozwiązań technicznych, będących wynikiem postępu technologicznego. Skutkiem zastosowania takich rozwiązań będzie usprawnienie procesu podejmowania decyzji inwestycyjnych przez przedsiębiorców poprzez dostarczanie merytorycznych opracowań i analiz z wykorzystaniem aktualnych baz danych.
Utrzymanie w aktualności bazy danych georeferencyjnej oraz jej udostępnianie on-line – jak napisano w uzasadnieniu – przyczyni się także do rozwoju sektora usług publicznych, w tym rejestrów publicznych, rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, budowy i rozwoju infrastruktury informacyjnej państwa, w tym infrastruktury informacji przestrzennej. Spowoduje również usprawnienie przepływu danych pomiędzy organami administracji publicznej oraz ograniczenie wydatków państwa związanych z wielokrotnym gromadzeniem i przetwarzaniem tych samych informacji.
W ocenie skutków regulacji szacuje się, że koszty dostosowania baz danych do tego rozporządzenia nie powinny przekroczyć 160 mln (w pierwszej wersji projektu koszty oszacowano na 250 mln zł). Kwota ta będzie pokryta m.in. z budżetów projektów GBDOT oraz ISOK. W późniejszym okresie ma nastąpić zmniejszenie kosztów utrzymania PZGiK ze względu na przejście na cyfrowe opracowanie map topograficznych. Cyfrowa mapa umożliwi również systematyczną edycję map drukowanych.
Treść rozporządzenia (projekt z 12 września br.)