Jak wyjaśnia GGK, uwierzytelnienie dokumentów następuje na wniosek złożony do właściwego organu, który przyjął do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego dokumentację geodezyjną, na podstawie której sporządzone zostały dokumenty przedstawiane do uwierzytelnienia. Do wniosku należy dołączyć dokumenty, które mają być uwierzytelnione. Organ, który otrzymał wniosek o uwierzytelnienie dokumentów, wystawia Dokument Obliczenia Opłaty (DOO). Czynność uwierzytelnienia poprzedza ustalenie, czy opłata w wysokości określonej w DOO została uiszczona.
W przypadku gdy – kontynuuje wyjaśnienia Kazimierz Bujakowski – wniosek o uwierzytelnienie jest składany w związku z przekazaniem przez wykonawcę prac geodezyjnych lub prac kartograficznych dokumentacji geodezyjnej do PZGiK, uwierzytelnienie dokumentów następuje z chwilą przyjęcia tej dokumentacji do zasobu. W innych przypadkach uwierzytelnienie dokumentów następuje niezwłocznie po złożeniu wniosku o ich uwierzytelnienie, nie później jednak niż w terminie 7 dni.
W przypadku gdy wykonawca prac geodezyjnych lub kartograficznych, równocześnie z zawiadomieniem o wykonaniu zgłoszonych prac i przekazaniem dokumentacji zawierającej wyniki tych prac (operatu technicznego), nie złoży wniosku o uwierzytelnienie dokumentów przeznaczonych dla zamawiającego, a jedynie przedłoży organowi tylko te dokumenty, organ prowadzący podejmuje tylko czynności związane z przyjęciem operatu technicznego do PZGiK – tłumaczy GGK.
Jak wynika z obowiązujących przepisów, wykonawca prac do zawiadomienia o ich zakończeniu dołącza zbiory nowych, zmodyfikowanych lub zweryfikowanych danych, które należą do zakresu informacyjnego baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 1-5 i 8-10 oraz ust. 1b Prawa geodezyjnego i kartograficznego, a także dokumenty wymagane przepisami wydanymi na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 11 tej ustawy, skompletowane w formie operatu technicznego. Z Pgik nie wynika zatem – uważa GGK – obowiązek dołączenia do zawiadomienia o zakończeniu prac dokumentów dla zamawiającego (w celu ich uwierzytelnienia), a zatem przekazanie ww. dokumentów należy zawsze utożsamiać z równoczesnym złożeniem wniosku o uwierzytelnienie, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia ws. sposobu i trybu uwierzytelniania przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej dokumentów na potrzeby postępowań administracyjnych, sądowych lub czynności cywilnoprawnych.
Dokumenty przeznaczone dla zamawiającego nie są przyjmowane do PZGiK, a brak wniosku o uwierzytelnienie nie ma wpływu na proces przyjęcia operatu do zasobu. W przypadku przedłożenia przez wykonawcę prac tylko dokumentów przeznaczonych dla zamawiającego – bez wniosku o ich uwierzytelnienie – należy je zwrócić wykonawcy bez ich uwierzytelnienia, wskazując jednocześnie na możliwość złożenia wniosku o uwierzytelnienie przez wykonawcę lub przez osobę zainteresowaną ich uwierzytelnieniem oraz informując o opłacie z tym związanej – kończy swój lisy Kazimierz Bujakowski.
Pełna treść stanowiska