Wybór i opracowanie wypowiedzi Damian Czekaj
Studenci zadają pytania
Forum „Kształcenie w zakresie geodezji i kartografii – dziś i jutro”, panel dyskusyjny, 30 września 2021 r. Programy kształcenia i ich przystawanie do współczesności, znaczenie studiów w czasach nieograniczonego dostępu do informacji i najbliższa przyszłość uczelni – m.in. o tym studenci Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej rozmawiali z zaproszonymi gośćmi.
Uczestnicy debaty w CZIiTT PW (fot. DC)
|
Do udziału w panelu – moderowanym przez studentów Patrycję Pietrzkowską oraz Dominika Wiśniewskiego – zaproszeni zostali przedstawiciele różnych polskich uczelni, firm oraz administracji. Część z nich zgromadziła się w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW, część uczestniczyła w dyskusji zdalnie przez internet. Głos chętnie zabierała też przysłuchująca się rozmowie publiczność.
• Wolność kształtowania programów
Pierwszą kwestią poruszoną przez studentów była autonomia uczelni w zakresie kreowania programów nauczania. Powoduje ona, że osoby, które ukończyły kierunek geodezja i kartografia na dwóch różnych uczelniach, mogą posiadać częściowo odmienne umiejętności. Jak zauważyli studenci, wiąże się to z koniecznością analizy różnych programów przy wyborze szkoły wyższej, a także może rodzić pewne trudności w sytuacji zmiany uczelni w trakcie trwania studiów.
Dr hab. inż. JANUSZ WALO, dziekan WGiK PW: Wolność kształtowania programów na uczelniach akademickich jest fundamentem pozwalającym na rozwój dyscyplin i dziedzin zawodowych. Bez tego nie nadążylibyśmy za rozwojem technologii czy wyzwaniami współczesnego świata. Wolność ta, w końcu wprowadzona nie tak dawno, w moim odczuciu dała pozytywne efekty. Korzystamy z niej również na naszym wydziale – utworzyliśmy nowy kierunek studiów, kształtujemy programy w sposób najwłaściwszy dla przyszłego absolwenta. Oczywiście pewne aspekty można uznać za zagrożenie, ale są one ograniczane.
Mgr inż. ANDRZEJ KWITOWSKI, dyrektor ds. informatyki, e-administracji, GIS i katastru w holenderskiej firmie Akadis: Zgadzam się z panem dziekanem. Szkoły wyższe ze sobą konkurują. Jeśli dany uniwersytet nie przyjmie takiego programu, który pozwoli na kształcenie bardzo dobrych ekspertów, to kiedyś na tym straci. Oczywiście trzeba również mieć na uwadze, by uczelnia, która ma kształcić inżynierów, nie zaczęła nagle kształcić aktorów.
Dr hab. inż. DARIUSZ GOTLIB, prodziekan ds. rozwoju i współpracy z gospodarką WGiK PW: Ja też uważam, że autonomia jednostek, które są uczelniami akademickimi, badawczymi, absolutnie powinna być. Natomiast ewentualny chaos może być ograniczany przez inne mechanizmy, takie jak choćby współpraca między tymi jednostkami...
Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu miesięcznika GEODETA
powrót
|