Bogumił Koczot, Wiesław Patrzek
Bliżej obywatela
Wykorzystanie GPS oraz miejskiego SIP dla potrzeb Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku
|
Prowadzenie przez starostę stacji referencyjnej GPS w Ośrodku Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej w Gdańsku ma zasadniczy wpływ nie tylko na sposób jej wykorzystania przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego, ale przede wszystkim na rozwój systemów ratownictwa miejskiego i monitoringu zdarzeń oraz budowę systemu informacji przestrzennej. Działania te – odczuwalne bezpośrednio dla podatnika – podnoszą jego bezpieczeństwo oraz poziom obsługi informacyjnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Stacje referencyjne w ODGiK-ach Trójmiasta W 2000 roku w ramach projektu celowego Komitetu Badań Naukowych zamontowano w Trójmieście sieć stacji referencyjnych satelitarnego Globalnego Systemu Pozycjonowania (GPS – Global Positioning System). Projekt był realizowany przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie przy współpracy Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, urzędów miast: Gdańska, Sopotu i Gdyni, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Centrum Badań Kosmicznych PAN, Urzędu Morskiego w Gdyni, Akademii Marynarki Wojennej, Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Politechniki Gdańskiej. Udziałem w budowaniu i praktycznym wykorzystaniem systemu zainteresowane są: policja, straż pożarna, służba zdrowia, transport, służby miejskie, firmy geodezyjne oraz takie instytucje jak: Urząd Morski, Instytut Morski, Politechnika Gdańska. Stacje referencyjne GPS zamontowano w ośrodkach dokumentacji geodezyjno-kartograficznej Trójmiasta, by umożliwić precyzyjne geodezyjne wyznaczanie położenia punktów oraz wyznaczanie pozycji pojazdów lądowych i morskich w czasie rzeczywistym, a także stworzyć techniczne warunki do precyzyjnej satelitarnej nawigacji lądowej i morskiej. Stałe naziemne stacje referencyjne w sposób ciągły nadają ogólnie dostępne depesze radiowe (w standardzie międzynarodowym RTCM 104 v. 2.1) zawierające poprawki różnicowe oraz dane pomiarowe do użytkowników dysponujących odbiornikami geodezyjnymi lub nawigacyjnymi. Umożliwia to stukrotne zwiększenie dokładności satelitarnego pozycjonowania w czasie rzeczywistym, w tym precyzyjne określanie pozycji obiektów stałych i ruchomych w przestrzeni, określanie parametrów ich ruchu (takich jak prędkość i kierunek), a także wysokości nad poziomem morza oraz odległości od zadanych punktów trasy.
Od katastru do pogotowia ratunkowego Prowadzenie przez Ośrodek Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej w Gdańsku stacji referencyjnej stworzyło nowe możliwości, przede wszystkim w zakresie: - pozyskiwania danych terenowych dla potrzeb systemów informacji przestrzennej (GIS/LIS), w tym dla tworzenia i aktualizacji map numerycznych oraz baz danych opisowych (np. katastru gruntów, budynków, urządzeń podziemnych i naziemnych); - zaspokojenia potrzeb nawigacji lądowej i monitoringu pojazdów w obecnie tworzonym Zintegrowanym Systemie Ratownictwa Miejskiego obejmującym: policję, straż miejską, pogotowie ratunkowe, straż pożarną oraz pogotowia: gazowe, energetyczne, ciepłownicze, chemiczne i wodno-kanalizacyjne; - zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi, wspomagania nawigacji morskiej w obrębie torów wodnych i portów oraz prac z zakresu inżynierii morskiej; - optymalizacji ruchu miejskiego, transportu, komunikacji miejskiej, a także wspomagania poruszania się osób niepełnosprawnych.
Radiowozy na mapie Równolegle z tymi pracami na zlecenie Urzędu Miasta Gdańska wykonano numeryczną mapę infrastruktury komunikacyjnej miasta z wyznaczeniem geometrycznym osi ulic oraz określeniem kierunków ruchu w ramach pasów jezdnych. Utworzono także opisową bazę danych o ulicach. Prace te zrealizowano dla ponad 1500 ulic w Gdańsku o łącznej długości ok. 1000 km. Dzięki tym konsekwentnym działaniom władz Gdańska możliwe było na początku 2001 roku zrealizowanie pilotażowego projektu monitoringu 20 pojazdów policyjnych Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. Projekt został sfinansowany z budżetu gminy Gdańsk. Miejsce położenia pojazdów określa się przy użyciu DGPS. Radiowozy policyjne zaopatrzone są w radiomodem Satelline-3AS z układem antenowym, który umożliwia odbiór poprawek pseudoodległości oraz przesłanie danych o położeniu i stanie pojazdu do Centrum Monitorowania. Dane z istniejącej w Gdańsku stacji referencyjnej rozsyłane są drogą radiową do wszystkich pojazdów równocześnie. Transmituje ona w sposób ciągły w interwale 1-sekundowym ogólnie dostępne depesze radiowe. W zależności od liczby i konstelacji widzianych przez pojazd satelitów oprogramowanie w odbiorniku DGPS decyduje o zakresie i sposobie wykorzystania poprawek pseudoodległości do obliczenia dokładnej pozycji. Pozycja wysyłana z pojazdu do Centrum Monitorowania nie podlega dalszym obliczeniom korygującym. W przypadku braku danych ze stacji referencyjnej pojazdy wykorzystują bezpośredni sygnał GPS. Wizualizacja pozycji pojazdów w Centrum Monitoringu w Komendzie Miejskiej Policji możliwa jest na tle mapy numerycznej opracowanej przez Urząd Miejski w Gdańsku. Realizuje to odpowiednia aplikacja software’owa (Tracking Analyst) umożliwiająca wprowadzenie odebranych modemem danych o pozycji pojazdu do oprogramowania – ArcInfo, ArcView, ArcExplorer – wybranego do budowy Systemu Informacji Przestrzennej dla gminy Gdańsk.
Pełna treść artykułu w czerwcowym wydaniu GEODETY
powrót
|
REKLAMA |
|
|