Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Listopad 1997, Nr 11 (30) |


• Z nadziejami w XXI wiek – rozmowa z profesorem Bogdanem Neyem • Relacja z III Międzynarodowych Targów Geodezji GEA ’97 • Czy Compass S.A. nadaje kierunek? - promujemy firmy i ludzi • Wykorzystanie programu GEO-INFO w projektowaniu autostrad • VI Ogólnopolskie Regaty Żeglarskie Geodetów • Dbajmy o drogi - ...

powrót

Wanda Ast

Droga numeryczna

Wykorzystanie programu GEO-INFO w projektowaniu autostrad

Aktualny stan wiedzy i poziom techniczny umożliwiają przeprowadzenie pełnego procesu projektowego na ekranie komputera. Projekty nowych obiektów są nierozerwalnie związane z terenem, a bazą do pracy komputerowej są systemy dostarczające map numerycznych.

Jednym z takich systemów jest program GEO-INFO, który służy do tworzenia, edycji i zarządzania mapami numerycznymi. Każdy obraz mapy oglądany na ekranie stanowi tu graficzną projekcję zawartości bazy danych. W procesie projektowania autostrad w technologii numerycznej korzysta się z wielu aplikacji komputerowych. Poniżej przedstawione zostały poszczególne etapy projektu wstępnego, które ilustrują proces i dają obraz udziału tych aplikacji. Zamieszczone rysunki i przykłady pochodzą z projektów autostrad A2 i A4.
Mapy numeryczne dla obszaru naszego kraju dopiero powstają. Pierwszym krokiem jest zatem opracowanie takich map w skali 1:5000, z treścią mapy ewidencyjnej i sytuacyjnej, uzupełnionej informacjami z interpretacji zdjęć lotniczych. Mapy te opracowują dla nas w systemie GEO-INFO biura geodezyjne. Obejmują one obszar określony zasięgiem bezpośredniego oddziaływania autostrady na środowisko, czyli po około 270 m od osi projektowanej autostrady, osobno dla każdej z gmin (rys. 1).

Projekt osi autostrady i jej niwelety

Zasadniczy proces projektowy, czyli opracowanie przebiegu osi autostrady i jej niwelety, jest przeprowadzany przede wszystkim w systemie MOSS (Modelling Surface System). Praca w tym programie opiera się na numerycznym modelu terenu. W realizowanych przez nasze biuro projektach autostrad A2 i A4 był to model zbudowany na warstwicach terenu. Dane do modelu zostały uzyskane z GEO-INFO poprzez przekształcenie (specjalnym programem eksportu warstwic) do pliku trójwymiarowego .dxf.

Korpus autostrady i linie rozgraniczające

Kolejny etap projektu to opracowanie trójwymiarowego modelu korpusu autostrady uwzględniającego pas rozdziału, pasy ruchu, pas awaryjny, pobocze gruntowe oraz skarpy. Wykonuje się to również w systemie MOSS. Linie rozgraniczające autostrady, czyli linie wywłaszczeń, wyznacza się na podstawie linii przecięcia korpusu drogowego z terenem. Dodatkowo uwzględnia się elementy odwodnienia, drogi technologiczne i zbiorcze, węzły i MOP-y (Miejsca Obsługi Pasażerów) oraz elementy ochrony środowiska: zbiorniki ekologiczne, ekrany akustyczne, zieleń izolacyjną (rys. 2).

Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu miesięcznika GEODETA



powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Testy skanera SPL w Kopenhadze
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS