Romuald Sztukiewicz, Paweł Rydzewski
Dbajmy o drogi
Wybrane zagadnienia systemu wspomagania zarządzania siecią ulic miasta Poznania
|
Utrzymanie istniejącej sieci drogowej stanowi w każdym kraju jeden z największych problemów administracji drogowej. W żadnym też kraju na świecie środki przeznaczone na utrzymanie dróg nie zaspokajają w pełni potrzeb w tym zakresie. Jeszcze trudniejsza sytuacja występuje w miastach. Również w Poznaniu, mieście o powierzchni 261,3 km2 i około 600 tysiącach mieszkańców, środki przeznaczane na utrzymanie ponad 2000 ulic są niewystarczające. Należy przypomnieć, że Poznań pod względem liczby pojazdów zajmuje drugie miejsce w Polsce – zaraz za Warszawą. Od 1990 roku liczba pojazdów w Poznaniu wzrastała o około 5 % rocznie. Na 1000 mieszkańców przypada dzisiaj 340 pojazdów samochodowych. Prognozy wskazują, że w 2004 roku będzie ich już 450. Wskaźnik gęstości sieci drogowej w Poznaniu (liczba ulic przypadająca na 1 km2) należy do najniższych w Polsce. Na każdy zarejestrowany w Poznaniu samochód przypada zaledwie 2,8 metra bieżącego nawierzchni utwardzonej. Jednocześnie od wielu lat nakłady przeznaczane na utrzymanie ulic są niewystarczające.
Istniejące systemy zarządzania zajmują się głównie siecią drogową, a zatem drogami pozamiejskimi. Brak spójnego systemu zarządzania drogami w miastach był powodem przystąpienia do budowy własnego systemu wspomagania zarządzania siecią ulic. System taki jest realizowany na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. W jego ramach opracowano metodę oceny stanu jezdni ulic z uwzględnieniem opisu ilościowego parametrów stanu oraz dowolnej liczby pomierzonych czy określonych cech elementów jezdni. Powiązanie oceny stanu jezdni dróg miejskich z wyborem właściwych zabiegów utrzymaniowych pozwoli na efektywne wykorzystanie nakładów przeznaczonych na drogi miejskie.
Funkcje systemu System wspomagania zarządzania siecią ulic ma dawać możliwość oceny stanu ulic i wspomagać komputerowo proces zarządzania tą siecią. System przeznaczony jest dla zarządcy dróg publicznych miasta Poznania. W obrębie granic administracyjnych miasta Poznania drogami krajowymi (z wyłączeniem drogi nr 2), wojewódzkimi i lokalnymi miejskimi zarządza Zarząd Miasta Poznania przy pomocy Zarządu Dróg Miejskich. Zakładane funkcje systemu to:
- ewidencja i inwentaryzacja dróg wraz ze sprawozdawczością,
- dostarczanie informacji o stanie technicznym wszystkich elementów ulic,
- globalna ocena stanu,
- optymalizacja polityki utrzymaniowej,
- wybór zabiegów utrzymaniowych,
- dostarczanie informacji o stanie własnościowym terenów ulic w liniach rozgraniczenia,
- informacje o wielkości ruchu drogowego,
- lokalizacja zdarzeń na sieci drogowej,
- informacje o miejscach parkingowych,
- dane o komunikacji zbiorowej,
- dane o obiektach inżynierskich,
- dane o urządzeniach obcych naziemnych i podziemnych,
- uzgodnienia i koordynacja z innymi branżami prac w pasie ulicznym,
- dane o zieleni w pasie ulicznym,
- utrzymanie zimowe,
- utrzymanie czystości,
- informacje o zanieczyszczeniu środowiska,
- oświetlenie ulic,
- pozwolenia na prowadzenie prac w pasie ulicznym,
- pozwolenia na umieszczanie reklam w pasie ulicznym,
- wspomaganie procesu planowania rozbudowy sieci ulicznej.
Realizacja poszczególnych funkcji systemu zależeć będzie od bieżących potrzeb zarządzającego drogami. Utrzymanie istniejącej sieci drogowej stanowi w każdym kraju jeden z największych problemów administracji drogowej.
Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu miesięcznika GEODETA
powrót
|