Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Listopad 1997, Nr 11 (30) |


• Z nadziejami w XXI wiek – rozmowa z profesorem Bogdanem Neyem • Relacja z III Międzynarodowych Targów Geodezji GEA ’97 • Czy Compass S.A. nadaje kierunek? - promujemy firmy i ludzi • Wykorzystanie programu GEO-INFO w projektowaniu autostrad • VI Ogólnopolskie Regaty Żeglarskie Geodetów • Dbajmy o drogi - ...

powrót

Romuald Sztukiewicz, Paweł Rydzewski

Dbajmy o drogi

Wybrane zagadnienia systemu wspomagania zarządzania siecią ulic miasta Poznania

Utrzymanie istniejącej sieci drogowej stanowi w każdym kraju jeden z największych problemów administracji drogowej. W żadnym też kraju na świecie środki przeznaczone na utrzymanie dróg nie zaspokajają w pełni potrzeb w tym zakresie. Jeszcze trudniejsza sytuacja występuje w miastach. Również w Poznaniu, mieście o powierzchni 261,3 km2 i około 600 tysiącach mieszkańców, środki przeznaczane na utrzymanie ponad 2000 ulic są niewystarczające. Należy przypomnieć, że Poznań pod względem liczby pojazdów zajmuje drugie miejsce w Polsce – zaraz za Warszawą. Od 1990 roku liczba pojazdów w Poznaniu wzrastała o około 5 % rocznie. Na 1000 mieszkańców przypada dzisiaj 340 pojazdów samochodowych. Prognozy wskazują, że w 2004 roku będzie ich już 450. Wskaźnik gęstości sieci drogowej w Poznaniu (liczba ulic przypadająca na 1 km2) należy do najniższych w Polsce. Na każdy zarejestrowany w Poznaniu samochód przypada zaledwie 2,8 metra bieżącego nawierzchni utwardzonej. Jednocześnie od wielu lat nakłady przeznaczane na utrzymanie ulic są niewystarczające.

Istniejące systemy zarządzania zajmują się głównie siecią drogową, a zatem drogami pozamiejskimi. Brak spójnego systemu zarządzania drogami w miastach był powodem przystąpienia do budowy własnego systemu wspomagania zarządzania siecią ulic. System taki jest realizowany na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. W jego ramach opracowano metodę oceny stanu jezdni ulic z uwzględnieniem opisu ilościowego parametrów stanu oraz dowolnej liczby pomierzonych czy określonych cech elementów jezdni. Powiązanie oceny stanu jezdni dróg miejskich z wyborem właściwych zabiegów utrzymaniowych pozwoli na efektywne wykorzystanie nakładów przeznaczonych na drogi
miejskie.

Funkcje systemu
System wspomagania zarządzania siecią ulic ma dawać możliwość oceny stanu ulic i wspomagać komputerowo proces zarządzania tą siecią. System przeznaczony jest dla zarządcy dróg publicznych miasta Poznania. W obrębie granic administracyjnych miasta Poznania drogami krajowymi (z wyłączeniem drogi nr 2), wojewódzkimi i lokalnymi miejskimi zarządza Zarząd Miasta Poznania przy pomocy Zarządu Dróg Miejskich. Zakładane funkcje systemu to:

  • ewidencja i inwentaryzacja dróg wraz ze sprawozdawczością,
  • dostarczanie informacji o stanie technicznym wszystkich elementów ulic,
  • globalna ocena stanu,
  • optymalizacja polityki utrzymaniowej,
  • wybór zabiegów utrzymaniowych,
  • dostarczanie informacji o stanie własnościowym terenów ulic w liniach rozgraniczenia,
  • informacje o wielkości ruchu drogowego,
  • lokalizacja zdarzeń na sieci drogowej,
  • informacje o miejscach parkingowych,
  • dane o komunikacji zbiorowej,
  • dane o obiektach inżynierskich,
  • dane o urządzeniach obcych naziemnych i podziemnych,
  • uzgodnienia i koordynacja z innymi branżami prac w pasie ulicznym,
  • dane o zieleni w pasie ulicznym,
  • utrzymanie zimowe,
  • utrzymanie czystości,
  • informacje o zanieczyszczeniu środowiska,
  • oświetlenie ulic,
  • pozwolenia na prowadzenie prac w pasie ulicznym,
  • pozwolenia na umieszczanie reklam w pasie ulicznym,
  • wspomaganie procesu planowania rozbudowy sieci ulicznej.

Realizacja poszczególnych funkcji systemu zależeć będzie od bieżących potrzeb zarządzającego drogami. Utrzymanie istniejącej sieci drogowej stanowi w każdym kraju jeden z największych problemów administracji drogowej.

Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Skaning ułatwi modernizację statku
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS