Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Styczeń 1997, Nr 1 (20) |


• Spojrzeć w kosmos i zobaczyć geodezję - rozmowa z prof. dr hab. Kazimierzem Czarneckim • Z upoważnieniem czy bez? - aspekty proceduralne związane z rozgraniczaniem nieruchomości • IGiK organizatorem Giełdy Technologicznej - rozmowa z dyrektorem Adamem Linsenbarthem • Za co płacimy w ODGiK? • Mapa numeryczna • ...

powrót

Bogdan Dobrowolski

Numeryczny model terenu kolejowego

Oddział Geodezyjny w Katowicach przedstawia numeryczny model terenu kolejowego w zastosowaniu do projektu geometrii toru

System informacji o terenie kolejowym powinien obsługiwać wiele zadań. Z punktu widzenia geodezji będą to następujące rodzaje robót:
- opracowanie map wielkoskalowych, przeważnie w skalach 1:500 i 1:1000;
- opracowanie profilów szczegółowych;
- regulacja osi torów i głowic rozjazdowych;
- ewidencja gruntów i budynków.
Opracowania te mogą występować oddzielnie lub we wzajemnym związku, korzystając z jednej bazy geodezyjnej założonej i prowadzonej przez oddział geodezyjny. Chcielibyśmy przedstawić zagadnienie projektowania geometrii toru w oparciu o model numeryczny terenu, a jednocześnie pewną koncepcję systemu informacji o terenie kolejowym. Koncepcja ta uwzględnia sposób pomiaru, opracowania i wykorzystania danych do sterowania maszynami wykonującymi naprawy toru. Jest to zadanie ambitne, wymagające narzędzi pomiarowych i systemów komputerowych na wysokim poziomie technicznym.

Technologia modelu numerycznego
Jeżeli technika geodezyjna ma sterować maszynami w technologiach budownictwa kolejowego, bo zauważa się taką tendencję w świecie, to wymaga ona dokładnego pomiaru aktualnej osi toru i podawania namiarów jako różnicy stanu aktualnego i projektu, dokładności projektu i dokładnego modelu numerycznego, z którego dane pobierane są do projektu.
W zastosowaniu do wyznaczania geometrii toru, zwłaszcza na liniach o dużych szybkościach, chodzi o dokładności milimetrowe. Pojawia się zagadnienie robotyzacji pracy maszyn torowych, w których instrumenty geodezyjne o dużej precyzji i automatyce obsługi stanowią zasadniczy element układu sterowania. Tę funkcję realizuje np. stacja robotyczna Geodimeter 468 RTS. Spośród różnych operacji wykonywanych przez tę stację wyróżnić należy szybki pomiar i obliczanie współrzędnych sygnału dalmierczego na maszynie będącej w ruchu odpowiadającym szybkości pracy podbijarki w zestawie DPUS. Namiary do maszyny uzyskuje się z porównania współrzędnych pomierzonych ze współrzędnymi projektowanymi. Należy tu podkreślić, że projekt osi toru w tym zadaniu musi być opracowany w układzie współrzędnych prostokątnych. Powinien to być układ współrzędnych państwowych, aby można było zachować ciągłość geometrii toru z dokładnością milimetrową.

Pełna treść artykułu w styczniowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Sztuczna inteligencja kartuje drogi
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama