wiadomościksięgarniaMiesięcznik GEODETAreklamakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Regulamin internetowego Archiwum GEODETY


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
20162017201820192020
| Styczeń 1997, Nr 1 (20) |


• Spojrzeć w kosmos i zobaczyć geodezję - rozmowa z prof. dr hab. Kazimierzem Czarneckim • Z upoważnieniem czy bez? - aspekty proceduralne związane z rozgraniczaniem nieruchomości • IGiK organizatorem Giełdy Technologicznej - rozmowa z dyrektorem Adamem Linsenbarthem • Za co płacimy w ODGiK? • Mapa numeryczna • ...

powrót

Bogdan Dobrowolski

Numeryczny model terenu kolejowego

Oddział Geodezyjny w Katowicach przedstawia numeryczny model terenu kolejowego w zastosowaniu do projektu geometrii toru

System informacji o terenie kolejowym powinien obsługiwać wiele zadań. Z punktu widzenia geodezji będą to następujące rodzaje robót:
- opracowanie map wielkoskalowych, przeważnie w skalach 1:500 i 1:1000;
- opracowanie profilów szczegółowych;
- regulacja osi torów i głowic rozjazdowych;
- ewidencja gruntów i budynków.
Opracowania te mogą występować oddzielnie lub we wzajemnym związku, korzystając z jednej bazy geodezyjnej założonej i prowadzonej przez oddział geodezyjny. Chcielibyśmy przedstawić zagadnienie projektowania geometrii toru w oparciu o model numeryczny terenu, a jednocześnie pewną koncepcję systemu informacji o terenie kolejowym. Koncepcja ta uwzględnia sposób pomiaru, opracowania i wykorzystania danych do sterowania maszynami wykonującymi naprawy toru. Jest to zadanie ambitne, wymagające narzędzi pomiarowych i systemów komputerowych na wysokim poziomie technicznym.

Technologia modelu numerycznego
Jeżeli technika geodezyjna ma sterować maszynami w technologiach budownictwa kolejowego, bo zauważa się taką tendencję w świecie, to wymaga ona dokładnego pomiaru aktualnej osi toru i podawania namiarów jako różnicy stanu aktualnego i projektu, dokładności projektu i dokładnego modelu numerycznego, z którego dane pobierane są do projektu.
W zastosowaniu do wyznaczania geometrii toru, zwłaszcza na liniach o dużych szybkościach, chodzi o dokładności milimetrowe. Pojawia się zagadnienie robotyzacji pracy maszyn torowych, w których instrumenty geodezyjne o dużej precyzji i automatyce obsługi stanowią zasadniczy element układu sterowania. Tę funkcję realizuje np. stacja robotyczna Geodimeter 468 RTS. Spośród różnych operacji wykonywanych przez tę stację wyróżnić należy szybki pomiar i obliczanie współrzędnych sygnału dalmierczego na maszynie będącej w ruchu odpowiadającym szybkości pracy podbijarki w zestawie DPUS. Namiary do maszyny uzyskuje się z porównania współrzędnych pomierzonych ze współrzędnymi projektowanymi. Należy tu podkreślić, że projekt osi toru w tym zadaniu musi być opracowany w układzie współrzędnych prostokątnych. Powinien to być układ współrzędnych państwowych, aby można było zachować ciągłość geometrii toru z dokładnością milimetrową.

Pełna treść artykułu w styczniowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze edition_article


Wysokorozdzielcze wideo z satelity SkySat-1
czy wiesz, że...
© 2005-2020 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS