wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Regulamin internetowego Archiwum GEODETY


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
201620172018201920202021
| Luty 2008, Nr 2 (153) |


• Wywiad z Wiesławem Potrapelukiem, głównym geodetą kraju, i Adamem Iwaniakiem, wiceprezesem GUGiK • Spis powszechny 2011 a geodezja • VMapa w Googlach • Geodezja na kolei • DODATEK NAWI: ? Test ASG-EUPOS ? Sieć stacji ? Zestawienie odbiorników

powrót

Rozmawiał Jerzy Przywara

Blisko inwestycji

Rozmowa z Ewą Świniarską, dyrektor Biura Geodezji Kolejowej PKP PLK S.A., i Zbigniewem Leszczewiczem, naczelnikiem Wydziału ds. Geoinformacji

JERZY PRZYWARA: Od jak dawna geodezja jest obecna na kolei?
EWA ŚWINIARSKA: Tradycje geodezji kolejowej sięgają czasów budowy pierwszych linii. Żeby nie cofać się aż do budowy kolei warszawsko-wiedeńskiej, warto przypomnieć, że pierwsza pomiarowa grupa geodezyjna po wojnie została powołana na polskich kolejach prawie 50 lat temu.
Dla nas, geodetów, jest rzeczą oczywis­tą, że każda inwestycja wymaga wsparcia geodezyjnego, począwszy od etapu przygotowania i projektu poprzez jej realizację aż po eksploatację. Tak samo jest przy inwestycjach kolejowych. Dlatego kolej zawsze była wspierana usługami geodezyjnymi, niezależnie od struktury organizacyjnej samej PKP czy ulokowania oddziału geodezji.

Ale po sprywatyzowaniu PKP geodezja zniknęła?
: Gdy w 2001 roku weszła w życie ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, z dawnego PKP wyłoniono spółkę wiodącą PKP S.A. i spółki operatorskie zajmujące się: infrastrukturą (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.), przewozami pasażerskimi i towarowymi (np. PKP Intercity S.A., PKP CARGO S.A.), eksploatacją i utrzymaniem urządzeń przesyłowych (PKP Energetyka) i kilkanaście innych.
Zastanawiano się wówczas, w której z nich ma się znaleźć geodezja, i początkowo zdecydowano, że w PKP S.A. Ponieważ dość szybko okazało się, że geodeci są bardzo dobrze przygotowani do tego, aby zajmować się także regulacjami stanu prawnego nieruchomości należących do PKP, skierowano ich do tych prac.
Z kolei w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pojawiły się potrzeby wynikające z działań typowo inwestycyjnych, związanych z modernizacją linii kolejowych, rozwinięciem sieci korytarzy międzynarodowych, z konkretnymi programami unijnymi. Faktem jest, że w ostatnich kilkunastu latach na kolei praktycznie nie realizowano dużych projektów inwestycyjnych. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej – w związku z pojawieniem się wielkich planów dotyczących modernizacji kolei – PKP PLK S.A. musiała odpowiedzieć na pytanie, jak do tego procesu powinna być przygotowana spółka zarządzająca infrastrukturą kolejową i jak ma się do tego geodezja. Uruchomienie 1 października ub.r. Biura Geodezji Kolejowej wskazuje, że miejsce geodezji jest przy procesie inwestycyjnym. Od jego początku aż do samego finału.

Jakie są zadania Biura Geodezji Kolejowej?
ZBIGNIEW LESZCZEWICZ: Po pierwsze, rolą komórki geodezyjnej w PKP PLK S.A. jest określenie: gdzie, na jakim etapie i jakie dokumenty geodezyjne mają powstawać, jakie prace mają być wykonane, jak ma wyglądać ich zlecanie, jak ma przebiegać weryfikacja dokumentów, jakie produkty mają pozostać w spółce i jak mają być one wykorzystywane...

Pełna treśc wywiadu w lutowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze edition_article

Testy skanera SPL w Kopenhadze
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS