Ludmiła Pietrzak
Skarbonka powiatowa
Opłata za czynności geodezyjne i kartograficzne jest opłatą administracyjną i stosowaną bez wydania formalnej decyzji, a co za tym idzie – wykonawca prac ma ograniczone możliwości kwestionowania tych opłat w drodze administracyjnej bądź sądowej, albowiem żaden przepis prawny nie wskazuje odpowiedniego trybu. Co gorsza, przepisy w sprawie opłat są niejednoznaczne, a często nawet sprzeczne ze sobą.
|
Każda praca geodezyjna kończy się czynnością, która potocznie zwana jest „opłatą za ośrodek”. Jej wysokość reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury z 19 lutego 2004 r. w sprawie opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (DzU nr 37 z 9 marca 2004 r., poz. 333). I tutaj pojawia się problem, bo opłata ta jest uznaniowa i zależy od powiatowego ośrodka dokumentacji geodezyjno-kartograficznej (PODGiK), który w imieniu starosty tę opłatę nalicza. A właściwie – od argumentów wykonawcy użytych w korespondencji z geodetą powiatowym.
Przykłady ze specyfikacji W zależności od PODGiK za te same czynności geodezyjne i kartograficzne pobierana jest różna opłata, ze współczynnikiem 0,01 albo 0,5 albo 1,0. Przytoczymy kilka przykładów przetargów, które właśnie się odbywają lub zostały ostatnio rozstrzygnięte, a zamawiający określił w SIWZ sposób naliczania opłaty. • Starostwo Powiatowe w Płocku: Dostosowanie istniejącej bazy danych ewidencji gruntów i budynków (EGiB) do wymogów określonych w rozporządzeniu ministra rozwoju regionalnego i budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (DzU nr 38, poz. 454), uzupełnienie istniejącej bazy danych ewidencyjnych o dane dotyczące budynków i lokali oraz nadanie obiektom tej bazy danych, identyfikatorów zgodnie z załącznikiem numer 1 do ww. rozporządzenia. Opłata za czynności związane z obsługą zgłoszenia roboty zostanie naliczona zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wysokości opłat (...), załącznik nr 1, tabela III, poz. 2 dla następujących danych: • 3500 budynków – bez zastosowania współczynnika 0,01, jak w uwadze nr 1 do ww. tabeli, • 6440 działek – z zastosowaniem współczynnika 0,01, jak w uwadze nr 1 do ww. tabeli. • Starostwo Powiatowe w Oleśnie: Wykonanie kompleksowej modernizacji istniejącej ewidencji gruntów i założenie ewidencji budynków i lokali. Opłaty z tytułu zgłoszenia roboty geodezyjnej będą naliczone zgodnie z tabelą III lp. 2 rozporządzenia w sprawie wysokości opłat (...) przy zastosowaniu współczynnika 0,01. Dodatkowo zostaną naliczone opłaty z tytułu reprodukcji materiałów geodezyjnych. • Starosta chojnicki: Modernizacja EGiB dla 9 obrębów wiejskich gminy Czersk: działek – 5423, liczba budynków około 4340, liczba lokali około 145. Opłata za czynności geodezyjne i kartograficzne wynikająca z rozporządzenia w sprawie wysokości opłat (...) wyniesie 13 020,00 złotych (zamawiający nie policzy za działki, za budynki policzy ze współczynnikiem 1,0). • Starosta rzeszowski: Wykonanie modernizacji ewidencji gruntów i założenie ewidencji budynków oraz opracowanie numerycznej mapy zasadniczej dla obrębu Bratkowice: a) Modernizacja EGiB – załącznik nr 1 do rozporządzenia, tabela III, lp. 2 z zastosowaniem uwagi pkt 1. b) Opracowanie mapy zasadniczej – załącznik nr 1 do rozporządzenia, tabela II, lp. 6 z zastosowaniem uwagi pkt 5. Takich przykładów nie można, niestety, przytoczyć zbyt dużo, rzadko bowiem zamawiający podaje w SIWZ sposób naliczania opłaty. Dla wykonawcy podanie takiej informacji jest bardzo korzystne, ponieważ każdy oferent do ceny przetargowej doliczy taką sama opłatę, a tym samym zachowane zostają zasady uczciwej konkurencji. Zauważmy, że każda z tych czynności nosi nazwę „modernizacja ewidencji gruntów”, a naliczenie opłat jest w każdym przypadku inne...
Pełna treść artykułu w marcowym wydaniu GEODETY
powrót
|
REKLAMA |
|
|