|2023-04-18|
Geodezja, GIS, Kataster
GUGiK odpiera zarzuty ws. wadliwego działania ULDK
W ocenie GUGiK zarzuty Waldemara Izdebskiego dotyczące nieprawidłowego funkcjonowania Usługi Lokalizacji Działek Katastralnych (ULDK) są nietrafione.
Przykład błędnego działania ULDK (źródło: WI)
|
|
|
|
|
|
Przypomnijmy, że głównym zastosowaniem ULDK jest lokalizacja przestrzenna wskazanej działki ewidencyjnej na podstawie identyfikatora, z wykorzystaniem informacji zawartych w powiatowych bazach ewidencji gruntów i budynków. Serwis ten jest wykorzystywany nie tylko w rozwijanym przez GUGiK Geoportalu, ale także w innych urzędowych portalach, choćby e-budownictwo czy w systemie informatycznym Krajowej Administracji Skarbowej.
Jednak zdaniem byłego głównego geodety kraju Waldemara Izdebskiego usługa ta funkcjonuje coraz gorzej. W ubiegłym tygodniu wystosował on w tej sprawie pisma do GUGiK oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Jak wskazał, głównym problemem jest brak dostępności w ULDK danych z wybranych miast i powiatów. „Obecna sytuacja z ciągłymi problemami budzi nieufność użytkowników i przekłada się na znaczny spadek wykorzystania usługi” – napisał. W związku z tym zwrócił się do GUGiK o usunięcie nazwy własnej ULDK zarówno ze stron Urzędu, jak i z wszelkiej dokumentacji. Wyjaśnijmy bowiem w tym miejscu, że serwis ten został opracowany przez Waldemara Izdebskiego w 2014 r., gdy był on jeszcze prezesem firmy Geo-System. W 2019 r., gdy piastował już stanowisko GGK, przekazał rozwój ULDK do GUGiK.
O odniesienie się do zarzutów Waldemara Izdebskiego poprosiliśmy Główny Urząd Geodezji i Kartografii. W przesłanej naszej redakcji odpowiedzi Urząd zapewnia, że ULDK działa prawidłowo, a wszelkie identyfikowane dysfunkcje w jej działaniu są na bieżąco usuwane.
„Sugestie p. Waldemara Izdebskiego dotyczące rzekomego zaniedbywania ULDK nie korespondują z faktami. Większość przypadków braku możliwości wyszukiwania działek ewidencyjnych dotyczy niedostępności usług dostarczanych przez starostów lub treści zasobu powiatowego, do których te usługi referują. Gdy pracownicy Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii (GUGiK) stwierdzają niedostępność funkcjonalności zapewnianej przez ULDK dla obszaru powiatu, niezwłocznie podejmują działania zmierzające do wyjaśnienia jej przyczyn i spowodowania, aby właściwy organ (starosta) przywrócił prawidłowe działanie utrzymywanej przez niego usługi lub skorygował udostępniane treści” – czytamy w odpowiedzi. „Podkreślić w tym miejscu należy, że ULDK jest usługą integrującą, co jest okolicznością doskonale znaną p. Waldemarowi Izdebskiemu” – dodaje Urząd.
Urząd zaznacza jednocześnie, że jest wdzięczny za wszelkie sygnały dotyczące nieprawidłowego funkcjonowania usługi, również Waldemarowi Izdebskiemu. „Działania pracowników GUGiK spowodowały usunięcie przyczyn niedostępności zasygnalizowanych przez p. Waldemara Izdebskiego” – podsumowuje Urząd.
Dodaje też, że GUGiK zamierza nadal korzystać z funkcjonalności zapewnianych przez ULDK i posługiwać się tą nazwą.
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami w geodezji i kartografii? Zapisz się na bezpłatny newsletter!
JK
|