|2022-06-06|
Teledetekcja
Oszczędny i ładowny: nowy samolot we flocie OPEGIEKA
Flota załogowych samolotów fotogrametrycznych firmy OPEGIEKA wzbogaciła się o maszynę P2006T SMP marki TECNAM. Jest to już czwarta maszyna tej elbląskiej spółki.
fot. OPEGIEKA
|
|
fot. OPEGIEKA
|
|
|
|
|
Jak wyjaśniają przedstawiciele OPEGIEKA, nowy samolot wyróżnia m.in. możliwość zamontowania flagowego sensora posiadanego przez tę firmę, czyli Leica CityMapper 2S. To hybrydowe urządzenie zaprojektowano pod kątem efektywnego i dokładnego kartowania miast. System łączy w sobie lotniczy skaner laserowy oraz kamery do wykonywania zdjęć pionowych i ukośnych. „Największą wartością dodaną dla naszej floty jest możliwość przeprowadzenia nalotów nad gęsto zabudowanymi ośrodkami miejskimi, np. na potrzeby opracowań True Ortho. Dzięki temu możemy odciążyć pozostałe samoloty, które lepiej sprawdzają się w innych zastosowaniach” – podkreśla firma.
W swojej nowej maszynie (zarejestrowanej jako SP-OPE) spółka zachwala także niskie koszty zakupu, a także eksploatacji i obsługi technicznej. Samolot jest certyfikowany zarówno na paliwo lotnicze, jak i samochodowe, co zapewnia dużą elastyczność doboru paliwa, w tym również wariant mieszania go w dowolnych proporcjach.
Ładowność maszyny jest stosunkowo wysoka (411 kg) dzięki specjalnemu programowi redukcji wagi. Pozwala to także na szeroki zakres prędkości (od 55 do 145 węzłów). Deklarowany maksymalny zasięg wynosi z kolei 1239 km.
Od strony technicznej konstrukcja skrzydeł pozwala na zwiększoną stabilność lotu, komfort lotu w kabinie i polepszoną widoczność. Dwa zbiorniki paliwa zlokalizowane w pobliżu silników Rotax 912S3 o mocy 100 KM (73 kW) są w stanie zgromadzić 200 litrów paliwa, co przekłada się na 5 godzin nieprzerwanej pracy. Chowane podwozie pozwala z kolei uniknąć wystąpienia odbić, interferencji i innych przeszkód w pozyskiwaniu danych z zamontowanego na pokładzie sensora.
JK
|