|2020-11-10|
GIS, Software
Globema prezentuje głosowe wypełnianie formularzy w swojej aplikacji polowej
W ramach projektu GlobIQ warszawska firma Globema przygotowała narzędzie, które umożliwia wypełnianie formularzy przy zbieraniu danych terenowych za pomocą komend głosowych.
GlobIQ jest wspólnym projektem Globemy oraz innogy Stoen Operator. Celem przedsięwzięcia jest rozpoznanie możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w tym uczenia maszynowego (ML) w procesach pozyskiwania danych. W jego ramach algorytmy AI zintegrowano m.in. z mobilną aplikacją GeoTask służącą do gromadzenia danych terenowych. Dzięki temu wypełnianie formularzy możliwie jest nie tylko poprzez ekran dotykowy, ale i komendy głosowe.
Dlaczego zdecydowano się na opracowanie takiej funkcji? Jak wyjaśnia Globema, lata prac nad projektami geoprzestrzennymi pokazały, że używanie tradycyjnych formularzy, sterowanych wyłącznie dotykowo, bywa w terenie kłopotliwe. Utrudnieniem jest m.in. konieczność przewijania zawartości ekranu w celu odnalezienia właściwego atrybutu czy pozycji na liście wyboru. Źródłem kłopotów bywa także trafienie palcem we właściwe miejsce na ekranie, np. jeśli pojawiają się małe klawisze klawiatury ekranowej.
Wszystko to sprawia, że pracownicy terenowi niechętnie używają typowych aplikacji formularzowych. Użycie głosu wydawało się zatem naturalnym rozwiązaniem problemu – podkreśla Globema. Typowy asystent głosowy wymaga rozbudowy, jeśli chce się go wykorzystać do dyktowania wielu danych jednocześnie – w przeciwnym wypadku może okazać się zbyt powolny. Dlatego firma rozwinęła ten pomysł, aby rozwiązać problem i usprawnić pracę z formularzami w terenie.
Jak zaznacza spółka, nowa funkcja jest prosta w obsłudze – wystarczy otworzyć formularz do wypełnienia, kliknąć ikonę mikrofonu oraz wypowiedzieć słowa do umieszczenia w treści wielu pól, zachowując konwencję: <nazwa_pola> <wartość_pola>. Wypowiedź użytkownika jest analizowana w trakcie mówienia, a aplikacja przesuwa ekran, podświetla wypowiadane pola i na bieżąco wpisuje do nich dyktowane dane. Użytkownik w momencie dyktowania ma więc wizualne potwierdzenie tego, co „zrozumiała” aplikacja.
Dodatkowo Globema zaimplementowała obsługę synonimów dla nazw pól i grup pól w formularzu, aby użytkownik mógł wypowiadać je na wiele sposobów. Wprowadzono też możliwość dyktowania danych w kolejności ich występowania na formularzu. Do wydobywania informacji i wypełniania formularzy Globema napisała własny moduł przetwarzający tekst.
Prace nad narzędziem wciąż trwają – na kolejnym etapie spółka chce się skoncentrować m.in. na poprawie interfejsu graficznego aplikacji.
JK
|