wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2020-10-02| Przetargi

Zobacz, jak Sentinel-2 pomaga monitorować ruch drogowy

W maju pisaliśmy o ciekawym pomyśle wykorzystania zobrazowań optycznych w pomiarach ruchu ciężarówek. Dziś praktyczną realizację tego rozwiązania można już testować w internecie.


Zobacz, jak Sentinel-2 pomaga monitorować ruch drogowy <br />
Wyniki analizy w portalu RACE
Wyniki analizy w portalu RACE
Zobacz, jak Sentinel-2 pomaga monitorować ruch drogowy <br />
Ciężarówki wykryte w okolicach Warszawy (fot. ESA, Sentinel-2 data processed by EuroDataCube)
Ciężarówki wykryte w okolicach Warszawy (fot. ESA, Sentinel-2 data processed by EuroDataCube)

Para europejskich satelitów optycznych Sentinel-2 dostarcza darmowe zobrazowania świata w rozdzielczości 10 metrów. Od rozpoczęcia ich udostępniania w 2015 roku znalazły one multum zastosowań wielu dziedzinach. Kilka nowych wymyślono przy okazji konkursu zorganizowanego w tym roku przez Europejską Agencję Kosmiczną. Jego przedmiotem było wymyślenie oryginalnego skryptu, który pozwalałby wykorzystać zobrazowania satelitarne w monitorowaniu skutków pandemii koronawirusa.

Jeden z uczestników konkursu, Henrik Fisser z Uniwersytetu w Wurzburgu, wpadł na pomysł, by użyć danych z Sentinela-2 do monitorowania ruchu ciężarówek. Choć pojazdy te są za małe, by były widoczne na tych zobrazowaniach, to zostawiają na drogach charakterystyczny ślad tęczy. Pomysł ten jako jeden z dwóch zwyciężył w konkursie ESA, co pozwoliło autorowi zabrać się za jego praktyczną realizację. W ramach swoich prac Henrik Fisser m.in. zwalidował dane dostarczane przez swój algorytm z wykorzystaniem pomiarów ruchu prowadzonych na niemieckich autostradach.

Rezultaty były na tyle dobre, że narzędzie zaprzęgnięto do przeanalizowania ogromnych zasobów zobrazowań Sentinel-2 z lat 2017-2020, a wyniki analizy udostępniono w internecie. Można je przeglądać w specjalnym europejskim serwisie RACE (Rapid Action on COVID-19 with Earth Observation), gdzie prezentowane są różnorodne wskaźniki ilustrujące skutki pandemii COVID-19 dla rolnictwa, gospodarki czy środowiska. Wyniki analiz Fissera dostępne są w zakładce „Global Indicators”.

Dane te wskazują m.in., że w wyniku pandemii ruch pojazdów ciężarowych w Unii Europejskiej spadł o 11%, w tym o 15% na autostradach i o 7% na pozostałych drogach głównych. Jeden z większych spadków (aż o 40%) zanotowano na drodze E40 między Belgią a Francją.

„Rozwiązanie Henrika Fissera jest bardzo eleganckie i innowacyjne, ponieważ ciężarówki zwykle nie są widoczne na obrazach Sentinel-2. Jednocześnie zasada ich wykrywania jest prosta i skalowalna” – mówi Patrick Griffiths, inżynier ds. danych obserwacji Ziemi w ESA. „Sektor logistyki został silnie dotknięty przez koronawirusa, wyniki Henrika są więc potencjalnie bardzo istotne dla oceny skutków pandemii”.

JK


«« powrót


dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Uber "naprawia" GPS w miastach
czy wiesz, że...
© 2005-2020 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS