|2020-10-02|
Przetargi
Zobacz, jak Sentinel-2 pomaga monitorować ruch drogowy
W maju pisaliśmy o ciekawym pomyśle wykorzystania zobrazowań optycznych w pomiarach ruchu ciężarówek. Dziś praktyczną realizację tego rozwiązania można już testować w internecie.
Wyniki analizy w portalu RACE
|
|
Ciężarówki wykryte w okolicach Warszawy (fot. ESA, Sentinel-2 data processed by EuroDataCube)
|
|
|
|
|
Para europejskich satelitów optycznych Sentinel-2 dostarcza darmowe zobrazowania świata w rozdzielczości 10 metrów. Od rozpoczęcia ich udostępniania w 2015 roku znalazły one multum zastosowań wielu dziedzinach. Kilka nowych wymyślono przy okazji konkursu zorganizowanego w tym roku przez Europejską Agencję Kosmiczną. Jego przedmiotem było wymyślenie oryginalnego skryptu, który pozwalałby wykorzystać zobrazowania satelitarne w monitorowaniu skutków pandemii koronawirusa.
Jeden z uczestników konkursu, Henrik Fisser z Uniwersytetu w Wurzburgu, wpadł na pomysł, by użyć danych z Sentinela-2 do monitorowania ruchu ciężarówek. Choć pojazdy te są za małe, by były widoczne na tych zobrazowaniach, to zostawiają na drogach charakterystyczny ślad tęczy. Pomysł ten jako jeden z dwóch zwyciężył w konkursie ESA, co pozwoliło autorowi zabrać się za jego praktyczną realizację. W ramach swoich prac Henrik Fisser m.in. zwalidował dane dostarczane przez swój algorytm z wykorzystaniem pomiarów ruchu prowadzonych na niemieckich autostradach.
Rezultaty były na tyle dobre, że narzędzie zaprzęgnięto do przeanalizowania ogromnych zasobów zobrazowań Sentinel-2 z lat 2017-2020, a wyniki analizy udostępniono w internecie. Można je przeglądać w specjalnym europejskim serwisie RACE (Rapid Action on COVID-19 with Earth Observation), gdzie prezentowane są różnorodne wskaźniki ilustrujące skutki pandemii COVID-19 dla rolnictwa, gospodarki czy środowiska. Wyniki analiz Fissera dostępne są w zakładce „Global Indicators”.
Dane te wskazują m.in., że w wyniku pandemii ruch pojazdów ciężarowych w Unii Europejskiej spadł o 11%, w tym o 15% na autostradach i o 7% na pozostałych drogach głównych. Jeden z większych spadków (aż o 40%) zanotowano na drodze E40 między Belgią a Francją.
„Rozwiązanie Henrika Fissera jest bardzo eleganckie i innowacyjne, ponieważ ciężarówki zwykle nie są widoczne na obrazach Sentinel-2. Jednocześnie zasada ich wykrywania jest prosta i skalowalna” – mówi Patrick Griffiths, inżynier ds. danych obserwacji Ziemi w ESA. „Sektor logistyki został silnie dotknięty przez koronawirusa, wyniki Henrika są więc potencjalnie bardzo istotne dla oceny skutków pandemii”.
JK
|