wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2019-11-26| Teledetekcja

Ważny krok w kierunku upowszechnienia automatycznych lotów UAV w Polsce

W środę 20 listopada wykonano pierwszy odnotowany w Polsce automatyczny lot drona poza zasięgiem wzroku z aktywnym nadajnikiem ADS-B, spełniający wymogi widoczności w systemach kontroli lotów. Bezzałogowy statek powietrzny pokonał 8,5 km na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.


Ważny krok w kierunku upowszechnienia automatycznych lotów UAV w Polsce <br />
fot. CEDD
fot. CEDD

Testy przeprowadzono w ramach Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów. Choć koncentrowały się one na wykorzystaniu BSP w transporcie, to powodzenie misji jest istotne również z punktu widzenia geodezji, w której możliwość realizacji automatycznych lotów otwiera sporo potencjalnych zastosowań UAV.

W trakcie testów dron Hermes V8MT produkcji polskiej firmy Spartaqs wykonał lot automatyczny z uwzględnieniem międzylądowania, które miało charakter symulacji lądowania awaryjnego. W trakcie lotu BSP emitował kod MODE-S zapewniający widoczność statku w systemach kontroli lotów realizowanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.

Szczegółowe warunki lotu

Średnia prędkość lotu wynosiła ok. 9 m/s. Prędkość wiatru na wysokości 100 m kształtowa się na poziomie 7 m/s, w porywach do 11 m/s. Średni pułap lotu wynosił 100 m, natomiast maksymalny – 120 m. W ciągu 16 min pokonano wraz z międzylądowaniem dystans 8,52 km. Temperatura na wysokości lotu wynosiła w tym czasie 7 st. C. Wiatr był zmienny, południowy i południowo-wschodni, wiejący od czoła, pod kątem 30 st. do osi lotu BSP.

Usprawnienia

W trakcie lotu sprawdzono fizyczny zasięg nowo zainstalowanego radia RFD, dzięki któremu operator miał podgląd wszystkich istotnych parametrów systemów pokładowych oraz możliwość przejęcia kontroli nad platformą dronową w trakcie trwania misji.

Kolejnym elementem testowanym w trakcie lotu była sprawność i zasięg nowego systemu wizji wyposażonego w anteny z trackerem. Testowano również dodatkowy lokalizator GPS z GSM z niezależnym zasilaniem rejestrujący trasę lotu. Postęp misji był monitorowany w czasie rzeczywistym w Centrum Dowodzenia w biurze konstrukcyjnym Spartaqs w Mikołowie.

Powyższe badania przeprowadzono na bazie doświadczeń z pierwszego testu BSP Hermes V8MT, który przeprowadzono 27 października br. w ramach DroneLAB Transport. Bieżący test wykazał, że nowe podzespoły działają zgodnie z założeniami, poprawiając w znacznym stopniu transmisję danych telemetrycznych i zasięg wizji z drona.

W planach kolejne eksperymenty

Planowane są kolejne eksperymenty z uwzględnieniem uwarunkowań panujących nad obszarami miejskimi. Działania w ramach projektu DroneLAB Transport mają dać odpowiedź na pytanie o stopień zaawansowania i gotowości technologicznej dronów transportowych produkowanych na rynku krajowym. Przeprowadzone badania umożliwiają doskonalenie procedur testowych i operacyjnych w ramach przyszłych działań w zakresie lotów BSP nad obszarami miast (Urban Space).

Źródło: CEDD, JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Geospatial Revolution, odc. 4
czy wiesz, że...
© 2005-2019 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl
facebook twitter Instagram RSS