|2019-11-26|
Teledetekcja
Ważny krok w kierunku upowszechnienia automatycznych lotów UAV w Polsce
W środę 20 listopada wykonano pierwszy odnotowany w Polsce automatyczny lot drona poza zasięgiem wzroku z aktywnym nadajnikiem ADS-B, spełniający wymogi widoczności w systemach kontroli lotów. Bezzałogowy statek powietrzny pokonał 8,5 km na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
fot. CEDD
|
|
|
|
|
|
Testy przeprowadzono w ramach Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów. Choć koncentrowały się one na wykorzystaniu BSP w transporcie, to powodzenie misji jest istotne również z punktu widzenia geodezji, w której możliwość realizacji automatycznych lotów otwiera sporo potencjalnych zastosowań UAV.
W trakcie testów dron Hermes V8MT produkcji polskiej firmy Spartaqs wykonał lot automatyczny z uwzględnieniem międzylądowania, które miało charakter symulacji lądowania awaryjnego. W trakcie lotu BSP emitował kod MODE-S zapewniający widoczność statku w systemach kontroli lotów realizowanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
Szczegółowe warunki lotu
Średnia prędkość lotu wynosiła ok. 9 m/s. Prędkość wiatru na wysokości 100 m kształtowa się na poziomie 7 m/s, w porywach do 11 m/s. Średni pułap lotu wynosił 100 m, natomiast maksymalny – 120 m. W ciągu 16 min pokonano wraz z międzylądowaniem dystans 8,52 km. Temperatura na wysokości lotu wynosiła w tym czasie 7 st. C. Wiatr był zmienny, południowy i południowo-wschodni, wiejący od czoła, pod kątem 30 st. do osi lotu BSP.
Usprawnienia
W trakcie lotu sprawdzono fizyczny zasięg nowo zainstalowanego radia RFD, dzięki któremu operator miał podgląd wszystkich istotnych parametrów systemów pokładowych oraz możliwość przejęcia kontroli nad platformą dronową w trakcie trwania misji.
Kolejnym elementem testowanym w trakcie lotu była sprawność i zasięg nowego systemu wizji wyposażonego w anteny z trackerem. Testowano również dodatkowy lokalizator GPS z GSM z niezależnym zasilaniem rejestrujący trasę lotu. Postęp misji był monitorowany w czasie rzeczywistym w Centrum Dowodzenia w biurze konstrukcyjnym Spartaqs w Mikołowie.
Powyższe badania przeprowadzono na bazie doświadczeń z pierwszego testu BSP Hermes V8MT, który przeprowadzono 27 października br. w ramach DroneLAB Transport. Bieżący test wykazał, że nowe podzespoły działają zgodnie z założeniami, poprawiając w znacznym stopniu transmisję danych telemetrycznych i zasięg wizji z drona.
W planach kolejne eksperymenty
Planowane są kolejne eksperymenty z uwzględnieniem uwarunkowań panujących nad obszarami miejskimi. Działania w ramach projektu DroneLAB Transport mają dać odpowiedź na pytanie o stopień zaawansowania i gotowości technologicznej dronów transportowych produkowanych na rynku krajowym. Przeprowadzone badania umożliwiają doskonalenie procedur testowych i operacyjnych w ramach przyszłych działań w zakresie lotów BSP nad obszarami miast (Urban Space).
Źródło: CEDD, JK
|