|2019-10-21|
GNSS, Geodezja, GIS
VI Raport GNSS: rynek precyzyjnej nawigacji nie będzie rósł wiecznie
W najbliższych latach rynek nawigacji satelitarnej wciąż będzie się dynamicznie rozwijał, choć w przypadku rozwiązań dla geodezji i geomatyki ten wzrost będzie powoli hamować – czytamy w najnowszej edycji publikacji „GNSS Market Report” wydanej przez Europejską Agencję ds. GNSS (GSA).
Autorzy raportu prognozują, że w ciągu najbliższych 10 lat wartość światowego rynku GNSS wzrośnie ze 150 mld do 325 mld euro. W tym samym czasie liczba użytkowanych odbiorników skoczy z 6,4 mld do 9,6 mld sztuk. Ponad 90% tego rynku stanowić będą rozwiązania samochodowe i konsumenckie, reszta to głównie produkty dla geomatyki i rolnictwa, choć w najbliższych latach wyraźnie rosnąć będzie udział produktów dla dronów.
Za ten dynamiczny rozwój odpowiadać będą takie makroekonomiczne trendy jak popularyzacja big data, ekonomii współdzielenia czy sztucznej inteligencji. Co ciekawe, wpływ na branżę GNSS będzie mieć również walka z globalnym ociepleniem. Technologie nawigacyjne mają być bowiem niezbędne w rozwijaniu przyjaznych środowisku rozwiązań dla transportu czy rolnictwa.
Podobnie jak w poprzednich edycjach oddzielny rozdział raportu poświęcono rozwiązaniom GNSS dla geomatyki, w tym dla geodezji. Autorzy raportu prognozują, że w najbliższych kilku latach rynek ten wciąż będzie dynamicznie rósł, choć już w połowie lat 20. zacznie się stabilizować. O ile liczba zainstalowanych odbiorników będzie wciąż rosnąć (choć już znacznie wolniej), o tyle wartość sprzedaży produktów i usług zacznie maleć.
Nie oznacza to jednak wolniejszego postępu technologicznego. W najbliższych latach na popularności ma zyskiwać m.in. wykorzystanie satelitarnych korekt PPP czasu rzeczywistego. Przyczyni się do tego w szczególności uruchomienie usługi komercyjnej Galileo. Rozwój pojazdów autonomicznych sprawi ponadto, że coraz powszechniejsze stawać się będą różnego rodzaju mobilne systemy kartowania. Dzięki nim zbieranie danych przestrzennych ma stać się szybsze, bardziej automatyczne i tańsze. Zmieniać będzie się także model korzystania z precyzyjnych rozwiązań GNSS. Zamiast kupować kompletną platformę użytkownicy będą coraz częściej sięgać po produkty typu X-as-a-Service, a więc np. bazujące na subskrypcjach.
112-stronicowy „GNSS Market Report” można bezpłatnie pobrać w formacie PDF ze strony GSA.
JK
|