|2018-04-13|
Firma
UZP: zmiany w podejściu do informatyzacji zamówień
Jak informowaliśmy na Geoforum.pl, a także na łamach miesięcznika GEODETA, informatyzacja zamówień publicznych, zgodnie z dyrektywami UE, miała obowiązywać od 18 października tego roku. Wyrażaliśmy obawy, że z uwagi na słabe tempo prowadzonych prac, szczególnie opóźnienia w przetargu na Platformę e-Zamówienia, niemożliwe może okazać się dotrzymanie zakładanych terminów. Urząd Zamówień publicznych przekonywał, że terminy zostaną dotrzymane, ale właśnie zmienił zdanie.
W komunikacie UZP czytamy, że przewidując ryzyko, iż do dnia 18 października 2018 r. pełne wdrożenie kompleksowego rozwiązania pozwalającego na profesjonalne i w pełni zautomatyzowane prowadzenie całego procesu udzielenia zamówienia publicznego łącznie z jego monitoringiem (wdrożenie centralnej Platformy e-Zamówień i Portali e-Usług) może okazać się niemożliwe, podjęte zostały działania zmierzające do udostępnienia przyjaznego i nieodpłatnego rozwiązania umożliwiającego komunikację elektroniczną między zamawiającym i wykonawcami, w szczególności elektroniczne składanie ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczeń, w tym jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, w zgodzie z wymogami określonymi przez dyrektywy UE.
• Na razie nie Platforma e-Zamówienia, ale Miniportal e-Zamówienia
Jak wiemy, 6 kwietnia 2018 r. Ministerstwo Cyfryzacji wreszcie zawarło umowę z firmą Enterprise Services Polska Sp. z o.o., której przedmiotem jest „Zaprojektowanie, budowa i wdrożenie Platformy e-Zamówień wraz z usługą hostingu”. W trakcie realizacji pierwszego i drugiego etapu przedmiotu umowy mają być wypracowane szczegółowe rozwiązania techniczne dotyczące integracji Portali e-Usług z Platformą e-Zamówienia. Powyższe oznacza, że projekt techniczny oraz wypracowanie standardu usług i danych Platformy powinno nastąpić (zgodnie ze zaktualizowanym harmonogramem realizacji zamówienia) do 15 maja 2018 r. Po opracowaniu tych dokumentów zostaną one udostępnione zamawiającym i dostawcom Portali e-Usług w celu umożliwienia im integracji z Platformą e-Zamówienia. Jednocześnie UZP informuje, że planowane są prace nad stworzeniem państwowego Portalu e-Usług, który będzie stanowił istotny instrument w polityce zakupowej państwa.
Dowiadujemy się też, że prowadzone są zaawansowane działania związane z przygotowaniem Miniportalu e-Zamówień przez UZP, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwo Cyfryzacji. Jakie to działania, na razie nie wiedomo. UZP zapewnia natomiast, że projektowane rozwiązanie będzie rozwiązaniem ogólnodostępnym, uniwersalnym i nieodpłatnym, szczególnie przydatnym zamawiającym, którzy nie posiadają własnych narzędzi informatycznych do obsługi postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego będą mogli składać do zamawiających w sposób bezpieczny, przede wszystkim oferty, jak również wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oferty wstępne. Projektowane rozwiązanie oparte ma być na efektywnym wykorzystaniu narzędzi elektronicznych i publicznych usług funkcjonujących w państwowych zasobach, tj. Biuletynu Zamówień Publicznych i usług e-PUAP. Wersja testowa rozwiązania ma powstać nie później niż w sierpniu 2018 r. Wszyscy zamawiający będą z niej mogli korzystać od 1 października 2018 r. Rozwiązanie to ma funkcjonować do momentu pełnego wdrożenia modelu docelowego zakładającego istnienie centralnej Platformy e-Zamówień.
• Nowe działania legislacyjne
Jak czytamy w komunikacie, Urząd Zamówień Publicznych wspólnie z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii opracowuje projekt regulacji prawnych, dzięki którym nastąpi przesunięcie w czasie elektronizacji zamówień w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o wartości poniżej progów UE. Projektowane zmiany zakładają przesunięcie obowiązku wprowadzenia w tych postępowaniach komunikacji przy użyciu środków komunikacji elektronicznej do końca 2019 r., tj. do czasu pełnego wdrożenia modelu docelowego zakładającego istnienie centralnej Platformy e-Zamówień, z którą zintegrowane będą Portale e-Usług. Zdaniem UZP to rozwiązanie: • zwiększa szanse na lepsze przygotowanie się wykonawców, w szczególności z sektora MŚP, do elektronizacji zamówień, w tym dysponowania przez nich kwalifikowanym podpisem elektronicznym; • zapewnia lepsze szanse dla mniejszych zamawiających na przygotowanie się do wdrożenia elektronicznych narzędzi do obsługi postępowań o udzielenie zamówienia publicznego; • zdywersyfikuje zagrożenia zmniejszenia ilości ofert składanych w postępowaniach/unieważnienia postępowań z powodu braku ważnych ofert, ze względu na brak podpisu elektronicznego po stronie mniejszych wykonawców.
UZP uruchomił również adres mailowy ezamowienia@uzp.gov.pl, na który można kierować pytania dotyczące elektronizacji zamówień publicznych. A na stronie internetowej Urzędu www.uzp.gov.pl wkrótce zostanie dodana specjalna zakładka poświęcona e-zamówieniom.
AW
|