|2018-02-07|
Prawo, Kataster
Budowa tunelu bez wykupu gruntów
6 lutego Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma m.in. ułatwić budowanie tuneli kolejowych.
Okolice stacji Tunel
|
|
|
|
|
|
Mowa o ustawie o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym. Zakłada ona, że budowanie tuneli kolejowych (wraz z obiektami oraz urządzeniami związanymi z ich użytkowaniem i funkcjonowaniem) nie będzie wiązało się z koniecznością wykupu gruntów, pod którymi będą one przebiegać. Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury, z jednej strony chodzi o sprawną realizację projektów inwestycyjnych (a tunel jest elementem inwestycji kolejowej), z drugiej – o zachowanie prawa własności przez obecnych właścicieli gruntów (przewidziano prawo do odszkodowania za ograniczenie korzystania z nieruchomości po budowie tunelu). Przyjęte rozwiązanie ułatwi budowę i modernizację tuneli kolejowych oraz ich użytkowanie, zwłaszcza na terenach zurbanizowanych.
Obecny stan prawny, a w szczególności brak przepisów o tzw. własności warstwowej, powoduje, że budowa tunelu metodą wiertniczą – co do zasady – powinna się odbywać po przeniesieniu własności nieruchomości znajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa i przekazaniu ich w użytkowanie wieczyste PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Jednak takie rozwiązanie, w szczególności na terenie zurbanizowanym (wraz ze stojącymi na nich kamienicami), byłoby rozwiązaniem nieracjonalnym, przede wszystkim ze względu na koszty oraz przejęcie gruntów i infrastruktury mieszkaniowej praktycznie zbędnych dla zarządcy infrastruktury kolejowej, a także nieprzewidywalne problemy własnościowe – czytamy komunikacie resortu infrastruktury.
Zmiana przepisów związana jest przede wszystkim z planowaną budową kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi. Ma on połączyć stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Umowę o wartości 1,59 mld zł na jego zaprojektowanie i zbudowanie podpisano w grudniu ubiegłego roku z konsorcjum kierowanym przez firmę Energopol Szczecin. Konstrukcja ma być gotowa za około 4 lata.
Początek łódzkiego tunelu średnicowego (fot. Wikipedia/Travelarz)
JK
|