|2017-02-02|
Geodezja, GIS, Mapy, Kataster
Miliony na geodezyjne e-usługi w Tarnowie
Już wkrótce Tarnowianie będą mieli możliwość bez wychodzenia z domu zamówić dokument, mapę lub zaświadczenie pochodzące z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, oraz zdalnie załatwić m.in.: przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności czy nadanie numeru porządkowego. Wszystko dzięki nowej geodezyjnej e-usłudze, która zostanie wprowadzona w ramach projektu „Integracja e-usług w informacji przestrzennej”. Umowę na jej realizację w tarnowskim ratuszu podpisali wicemarszałek Małopolski Stanisław Sorys (na fot. z lewej) oraz prezydent Tarnowa Roman Ciepiela (na fot. z prawej). Całkowita wartość projektu to 4,8 miliona złotych.
– E-usługi to przyszłość administracji i jeden z naszych priorytetów, na który w obecnej perspektywie samorząd województwa małopolskiego przeznaczy prawie 585 mln zł. Aż 176 mln zł z tej kwoty dofinansuje projekty geodezyjne. Dzięki nim mieszkańcy łatwiej i szybciej zbiorą potrzebne informacje, zaoszczędzą czas i co bardzo ważne, wiele spraw załatwią bez wychodzenia z domu dosłownie od ręki – mówi wicemarszałek województwa małopolskiego Stanisław Sorys.
Geodezyjna e-usługa ułatwi dostęp do informacji przestrzennej, która jest przydatna wszystkim tym – mieszkańcom, przedsiębiorcom i inwestorom – którzy planują m.in. zakup, budowę czy wynajęcie nieruchomości na cele mieszkalne lub biznesowe. Dokumenty zawierające informację przestrzenną zostaną poddane cyfryzacji i udostępnione w zmodernizowanym Zintegrowanym Systemie Informacji Przestrzennej, a dzięki e-usłudze dostęp do nich będzie łatwiejszy i szybszy, co umożliwi mieszkańcom zebranie informacji, a urzędnikom szybsze wydanie decyzji.
– Tarnów staje się centrum usług informatycznych. Można powiedzieć, że to nasza „inteligentna specjalizacja” – podkreśla prezydent miasta Roman Ciepiela – To już trzeci duży projekt informatyczny (po Centrum Usług Wspólnych i Geneatar) realizowany w Tarnowie dzięki dofinansowaniu z RPO Województwa Małopolskiego. To cieszy, bo w ten sposób realizujemy wizję wyspecjalizowanego miasta, otwartego na współpracę. W dobie informatyzacji i komputeryzacji pozostajemy w głównym nurcie – dodaje.
Do zrealizowania geodezyjnej e-usługi mieszkańcom wystarczy komputer, smartfon albo tablet z dostępem do internetu. Dzięki urządzeniom będzie można zdalnie uzyskać dostęp do scyfryzowanych dokumentów, zawierających informacje dotyczące m.in. położenia nieruchomości na terenie miasta, ich przeznaczenia w planie zagospodarowania przestrzennego, usytuowania względem dróg, cieków wodnych, obszarów chronionych i zagrożonych powodziami, ale też w stosunku do przystanków komunikacji miejskiej, punktów usługowych, szkół, przedszkoli, przychodni czy aptek. Na podstawie tak przetworzonych danych mieszkańcy bez wychodzenia z domu będą mogli otrzymać z urzędu decyzje, złożyć wnioski, zamówić potrzebne dokumenty pochodzące z zasobu geodezyjnego i kartograficznego. To znacznie skróci czas załatwiania spraw, ułatwi komunikację mieszkańców z urzędnikami oraz pomoże w oszczędzaniu papieru w urzędzie, a mieszkańcom zaoszczędzi wydatków na paliwo, potrzebne na dojazd do urzędu. Dzięki cyfryzacji dokumentów ewidencje i rejestry zostaną ujednolicone i uaktualnione.
Źródło: UMWM, Urząd Miasta Tarnowa
|