Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2015-01-13| Mapy

Producent Mio o tym, ile kosztuje nieaktualna mapa

Coraz więcej kierowców kupując nawigację sięga po urządzenia z bezterminową aktualizacją map. Nie chcąc podnosić kosztów eksploatacji urządzenia, akceptują nieco wyższą cenę zakupu na rzecz możliwości aktualizacji danych bez ograniczeń czasowych. Nierozsądnie trwonią pieniądze na zbędne gadżety? Jak zmienia się droga po zaktualizowaniu danych?


Producent Mio o tym, ile kosztuje nieaktualna mapa

Bieżące dane mapowe decydują przede wszystkim o tym, jak sprawnie pokieruje nas nawigacja. Do niedawna wiadomość o okresie darmowej aktualizacji map przyjmowaliśmy bez emocji i traktowaliśmy jako dodatkową rzecz, która nie miała wpływu na decyzję dotyczącą zakupu. Nie braliśmy pod uwagę, ile czasu, a także pieniędzy może kosztować brak informacji o nowo otwartym wiadukcie, obwodnicy czy autostradzie. A przecież zarówno korki, zamknięte przejazdy, jak i zły stan dróg zmuszają nas do przejechania dodatkowych kilometrów, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami.

Wciąż nie wszyscy zdają sobie sprawę z faktu, że nieaktualne mapy nie pozwalają nam na optymalne korzystanie z niektórych dodatkowych funkcji kupionej nawigacji. Przykładem tego jest usługa informowania o utrudnieniach na drodze (TMC). Bez właściwych danych mapowych może nie być ona w stanie pokazać lokalizacji korków czy zamkniętej ulicy. W konsekwencji nie dotrą do nas istotne informacje o ruchu drogowym i urządzenie nie będzie mogło zaproponować właściwego objazdu.

Porównanie tras
Sprawdziliśmy na kilku przykładach, ile czasu kierowca musi poświęcić na podróż, korzystając z map z różnych okresów. Do porównania wykorzystaliśmy nawigację Mio Spirit 6970 LM z usługą bezterminowej aktualizacji map. Najpierw zainstalowaliśmy mapy z pierwszej połowy 2013 r., a następnie te wydane w 2014 roku.

Pierwszy z przykładów pokazuje, jak istotną rolę może odegrać usługa informowania o utrudnieniach na drodze TMC. W związku z remontem dróg zamknięto wjazd na most na Wiśle z jednej z warszawskich ulic. Fakt ten w istotny sposób zmienił planowanie trasy przejazdu. Tego typu zmiana może stanowić szczególne utrudnienie dla osoby, która nie jest mieszkańcem stolicy i nie będzie potrafiła znaleźć alternatywnej drogi. Jednocześnie droga nie została zamknięta wtedy na stałe, dlatego nie została dezaktywowana na mapie. Jednak posiadając nawigację z aktualnymi mapami i usługą TMC, urządzenie otrzyma informację o zamknięciu dla ruchu wspomnianego wjazdu i wytyczy inną trasę.

Drugi przykład, także z ulic Warszawy, to otwieranie kolejnych odcinków obwodnicy miasta. Przy nieaktualnych mapach podróż ze wschodnich dzielnic do tych zlokalizowanych na jego południowym krańcu mogła trwać parędziesiąt minut, gdyż trasa była wytyczana przez środek miasta. Po połączeniu wszystkich gotowych odcinków obwodnicy można tę samą trasę przejechać nawet w około 20 minut. Po aktualizacji danych mapowych nawigacja pewnie wskazuje tę trasę jako najszybszą.

Ostatni przykład przedstawimy z dala od stolicy. W województwie pomorskim w lipcu 2013 roku oddano do użytku most w Kwidzyniu, m.in. dzięki któremu droga krajowa nr 90 mogła ominąć centrum miasta. Mapy datowane na ten okres wytyczają oczywiście trasę przez Kwidzyn i starą przeprawę przez rzekę Liwę, natomiast najnowsze mapy prowadzą nas już poza miastem przez nowy most.

Bezterminowa aktualizacja map
Większość dostępnych obecnie nawigacji oferuje darmową aktualizację map, która jednak udostępniana jest wyłącznie w określonym czasie lub ograniczona jest do konkretnej liczby pobrań. To ostatecznie pociąga za sobą kolejne koszty. Od pewnego czasu na polskim rynku funkcjonują również nawigacje z bezterminową aktualizacją map. Oznacza to, że dane mapowe w urządzeniu mogą być aktualizowane przez cały okres jego użytkowania, bez potrzeby uiszczania dodatkowych opłat. Jednorazowy koszt takich urządzeń często jest wtedy wyższy, ale w perspektywie długookresowego użytkowania jest to rozwiązanie bardziej opłacalne.

Przykładem może być tutaj marka Mio, gdzie różnica w cenie zakupu między nawigacją z dwuletnią darmową aktualizacją map a nawigacją z funkcją bezterminowej aktualizacji danych wynosi niecałe 100 zł. Z kolei ta kwota to niecałe 40% sumy, którą kierowca musiałby zapłacić za jednorazową aktualizację map w swoim urządzeniu, po wygaśnięciu okresu bezpłatnych uaktualnień.

– Bezterminowa aktualizacja map pojawiła się w urządzeniach marki Mio od serii Spirit 2011 – komentuje Marcin Gutkiewicz, CEE marketing manager w MiTAC Europe. – Od tego czasu stanowi to silny punkt naszej oferty. Większość naszych urządzeń jest wyposażona w tę funkcjonalność. Nie zapominamy jednocześnie o tych klientach, których bezterminowa aktualizacja map nie interesuje. Planujemy utrzymywanie w naszej ofercie urządzenia zarówno z, jak i bez tej funkcji – dodaje.

Źródło: MiTAC Europe


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Symulacja przerwania wału powodziowego
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS