Magdalena Durzyńska
Podział nieruchomości kosztem sąsiada
Czy PKP miała interes prawny uprawniający do korzystania z praw strony postępowania podziałowego. I ponownie problematyka dotycząca tego, kto jest stroną postępowania o podział nieruchomości i na czym polega zapewnienie dostępu do drogi publicznej. Wydaje się, że skoro tyle razy była o tym mowa, to aż nie wypada do tego wracać. A jednak!
Na obraz dzielonych działek z Geoportalu naniesiono kolorem czerwonym wstępny projekt podziału
|
Do WSA trafiła skarga na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego (dalej jako SKO/organ) umarzające postępowanie zażaleniowe wywołane przez Polskie Koleje Państwowe SA w Warszawie (dalej jako PKP/skarżąca/spółka) w stosunku do postanowienia wójta w zakresie pozytywnego zaopiniowania wstępnego projektu podziału nieruchomości stanowiącej działki o nr ewid. 2/2 i 11/5 co do możliwości wydzielenia z nich działek o nr 2/3, 2/4, 2/5 oraz 11/6, 11/7 w granicach oznaczonych kolorem czerwonym na mapie wstępnego projektu podziału. Jak wynika z uzasadnienia ww. postanowienia SKO, postanowienie wójta zapadło w wyniku rozpatrzenia złożonego przez PKP zażalenia na wydane wcześniej inne postanowienie wójta opiniujące wstępny projekt podziału. Zaskarżone do SKO postanowienie było zatem przedmiotem uprzedniej autokontroli przez organ I instancji.
• Co i jak miało być dzielone
Jak podał organ, materialnoprawną podstawę zaskarżonego przez PKP postanowienia wójta stanowił art. 93 ust. 4 i 5 oraz art. 94 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (DzU 2023, poz. 344, dalej jako ugn/ustawa). Pozytywna opinia odnośnie do wstępnego projektu podziału zapadła w oparciu o ostateczne decyzje z 2022 r., którymi ustalone zostały warunki zabudowy i zagospodarowania terenu na części działki o nr ewid. 2/2 oraz na części działki o nr ewid. 11/5. Organ wskazał, że według treści decyzji o warunkach zabudowy obsługa komunikacyjna dla ww. inwestycji (polegającej na budowie budynków mieszkalnych jednorodzinnych) będzie odbywała się poprzez drogę kolejową zlokalizowaną na działce o nr ewid. 220/2. Zwrócono uwagę, że spółka Polskie Koleje Państwowe S.A. uczestniczyła w procesie wydawania decyzji o warunkach zabudowy na prawach strony, a ponadto ww. decyzje stosownymi postanowieniami zostały uzgodnione z prezesem Transportu Kolejowego. SKO podało dalej, że według załączników graficznych w rezultacie podziału nieruchomości powstanie pięć nowych działek, z których projektowane działki o nr 2/4, 2/5, 11/6, 11/7 zostaną przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną zgodnie z wydanymi na ten obszar decyzjami o warunkach zabudowy, natomiast projektowana działka o nr 2/3 pozostanie w dotychczasowym użytkowaniu. Przywołując treść art. 93 ust. 3 ugn, SKO wyjaśniło, że dzielona nieruchomość składająca się z działek o nr ewid. 2/2 i 11/5 nie posiada bezpośredniego dostępu do drogi publicznej, a na mapie ze wstępnym projektem podziału dla projektowanych działek o nr 2/3, 2/4, 2/5, 11/6, 11/7 wskazano dostęp do drogi publicznej (powiatowej), którą stanowi działka o nr ewid. 289/2, poprzez działkę o nr ewid. 220/2 będącą własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym PKP. Jak wskazano, wzdłuż północnej granicy działki nr 220/2 znajduje się droga kolejowa, która zgodnie z zawartym w 2021 r. porozumieniem pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a gminą została przekazana w zarząd gminie...
Pełna treść artykułu w kwietniowym wydaniu miesięcznika GEODETA
powrót
|