Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Luty 2023, Nr 2 (333) |


• Raport GEODETY: Płace w branży geodezyjnej i kartograficznej 2022 • O dronach i sztucznej inteligencji rozmawiamy z Pawłem Wójcikiem ze SkySnap • Firma NaviGate testuje wirnikowca DJI Mavic 3 Enterprise • Mierniczy przysięgły – fakty, mity i co dalej? • Natalia Kuniewicz z Satellite Vu mówi o znaczeniu ...

powrót

Jacek Kmiecik

Europa została za nami

„Wielka Libia”, cz. 2 – transport sprzętu, początki prac terenowych. W kwietniu 1982 roku pokonaliśmy z kolumną starów długą drogę do Trypolisu. Przez następnych kilka miesięcy sprzęt rdzewiał w bazie i dopiero we wrześniu ruszyły roboty terenowe. Rozpoczęliśmy od inwentaryzacji istniejących osnów.

Inspektor Ali Ma`atuk nadzoruje pomiary w Braku
Inspektor Ali Ma`atuk nadzoruje pomiary w Braku

Trzecia kolumna, do której miałem dołączyć, tak jak poprzednie wyruszała ze Starachowic, gdzie znajdowała się nieistniejąca już fabryka samochodów ciężarowych „Star”. Kolumna składała się z kilku zwykłych ciężarówek i kilku cystern na paliwo i wodę, wszystkie z przyczepami. Samochody odbyły wcześ­niej przejażdżkę do Szczecina, skąd zabrały ładunek różnorakiego sprzętu, który miały wywieźć do Libii. W ten sposób przejechały kilometry wymagane do pierwszego przeglądu gwarancyjnego. Kiedy dojechałem, wozy w zasadzie były już po przeglądzie, usuwano jeszcze drobne usterki, co trwało do późnego popołudnia. Wreszcie wyruszyliś­my: polonez z Geokartu, mój fiat i 11 starów. Zbyszek Wolański machaniem rąk wyganiał samochody na szosę i uszczęśliwiony wołał, przekrzykując ryk silników: „Zobacz, jaki wspaniały widok!”.

Kolumna rzeczywiście wyglądała imponująco. Jedenaś­cie ciężarówek z zapalonymi światłami powoli sunęło w kierunku Cieszyna. Dotarliśmy tam jednak dopiero nad ranem, prześladowały nas bowiem liczne awarie, zatrzymujące całą kolumnę. Najpoważniejsza wydarzyła się o północy w Zawierciu. W jednym samochodzie na skutek wady odlewu pękł drążek reakcyjny. Rozpoczęło się nerwowe poszukiwanie możliwości naprawy uszkodzenia albo zdobycia nowego drążka. Wreszcie o trzeciej nad ranem w Hucie Zawiercie zrobili nam spaw. Jednocześ­nie Wolański załatwił w wojs­kowych magazynach wymontowany drążek z rozbitego stara, był więc zapas. Po trzech godzinach postoju ruszyliśmy dalej, docierając bez awarii do Cieszyna, gdzie mieliśmy zarezerwowany hotel, można więc było trochę odpocząć.

Przygoda w Wiedniu

W Cieszynie dołączyły do nas dwa fiaty z Polservice’u, które miały ubezpieczać kolumnę aż do Genui. Przez Czechosłowację przejechaliś­my bez dodatkowych atrakcji i przed północą wjechaliśmy wreszcie do Austrii, ale stary musiały zostać na granicy, bo dopiero rano miały być sprawdzone przez psa wyszkolonego w poszukiwaniu narkotyków. Nocujemy w małym hoteliku w miejscowości Drasenhofen, dwa kilometry od granicy...

Pełna treść artykułu w lutowym wydaniu miesięcznika GEODETA

• Zamów wersję papierową • Zamów wersję cyfrową

powrót

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Geospatial Revolution, odc. 3
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS