Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Luty 2023, Nr 2 (333) |


• Raport GEODETY: Płace w branży geodezyjnej i kartograficznej 2022 • O dronach i sztucznej inteligencji rozmawiamy z Pawłem Wójcikiem ze SkySnap • Firma NaviGate testuje wirnikowca DJI Mavic 3 Enterprise • Mierniczy przysięgły – fakty, mity i co dalej? • Natalia Kuniewicz z Satellite Vu mówi o znaczeniu ...

powrót

Kamil Tomiak

Kolejny przebój geodezji?

Firma NaviGate testuje drona DJI Mavic 3 Enterprise. DJI Phantom 4 – bez wątpienia najpopularniejszy dron wśród geodetów – doczekał się zupełnie nowego następcy. Choć różnic między starszym i młodszym bratem jest wiele, to czy mają one jakieś konkretne przełożenie na wykonywanie prac geodezyjnych?

DJI Mavic 3 Enterprise
DJI Mavic 3 Enterprise

Premiera drona Phantom 4 chińskiej firmy DJI odbyła się w 2016 roku i szybko zdobył on spore uznanie geodetów. Jego popularność w tej branży zwiększyła jeszcze zaprezentowana dwa lata później wersja wzbogacona o odbiornik RTK. Sukces był zasłużony, bo z jednej strony maszyna jest relatywnie tania, kompaktowa i prosta w obsłudze, a z drugiej posiada rozbudowane opcje realizacji misji fotogrametrycznych oraz kamerę, która sprawdza się w różnych zadaniach.

Sześć lat to już jednak wystarczający czas, by pokazać coś zupełnie nowego. I tak oto we wrześniu 2022 roku firma DJI z pompą zaprezentowała model Mavic 3 Enterprise (w skrócie 3E). Projektując go, producent chciał wprowadzić do konstrukcji najnowsze zdobycze technologiczne, ale jednocześnie zachować dotychczasowe zalety Phantoma (z przystępną ceną włącznie). Już na pierwszy rzut oka widać między tymi dronami różnice zarówno w budowie, jak i w specyfikacji. Na ile jednak mają one znaczenie dla użytkowników z branży geodezyjnej? Temu w szczegółach przyjrzała się firma NaviGate z Krakowa – złoty dystrybutor marki DJI Enter­prise w Polsce.

• Patrząc ogólnie

Z porównania ogólnych parametrów obydwu maszyn (...) wynika, że Mavic 3 Enterprise jest dużo lżejszy, a jego konstrukcja jest bardziej opływowa oraz kompaktowa, bo w przeciwieństwie do Phantoma 4 RTK posiada możliwość składania ramion. Właśnie te cechy sprawiają, że nowego drona można z łatwoś­cią przenosić – mieści się bowiem nawet w kieszeni (...). Ponadto Mavic 3E jest bardziej odporny na podmuchy wiatru oraz posiada zwiększoną prędkość zarówno wznoszenia, jak i opadania, co ułatwia i przyspiesza wszystkie operacje. Najbardziej znaczącą różnicą między maszynami jest maksymalna długość lotu oraz prędkość wykonywania nalotów fotogrametrycznych. Mavic 3E ma pod tym względem znaczną przewagę, dzięki czemu jest o wiele wydajniejszy. Natomiast wspólną cechą jest brak stopnia ochrony IP, co oznacza, że obydwa drony nie są przystosowane do pracy w deszczu czy zapyleniu.

• Bezpieczeństwo przede wszystkim

Użytkownicy Phantoma znają jego niezawodność, ale Mavic 3E został wyposażony w technologie, które zapewniają jeszcze większy poziom bezpieczeństwa podczas lotu. Bezzałogowiec ten posiada w chociażby odpowiednie oświetlenie (beacon) niezbędne do wykonywania lotów nocą (w przypadku Phantoma można je dokupić). Ale zdecydowanie ważniejszą cechą Mavica 3E jest ulepszony system bezpieczeństwa DJI APAS 5.0...

Pełna treść artykułu w lutowym wydaniu miesięcznika GEODETA

• Zamów wersję papierową • Zamów wersję cyfrową

powrót

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Korzystanie z Portalu BDOT10k
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS