Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Grudzień 2022, Nr 12 (331) |


• RAPORTY GEODETY: wyniki finansowe geofirm oraz ceny usług geodezyjnych • Naukowiec to nie zawód, a styl życia – mówi dr hab. Anna Kłos z WAT • Testujemy odbiornik Satlab Eyr z wbudowanymi dwiema kamerami • Bogdan Grzechnik o problemie wywłaszczeń przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego • GIS i geodezja w ...

powrót

Bogdan Grzechnik

Totalna eksmisja a odszkodowania

Centralny Port Komunikacyjny – pomysł słuszny czy chybiony? Przyjmijmy roboczą tezę, że CPK jest Polsce i jej mieszkańcom potrzebny i że stać nas na jego wybudowanie. Przy takim założeniu władze, oprócz zadbania o tę ogromną inwestycję, powinny przede wszystkim zatroszczyć się o godziwe odszkodowania dla właścicieli wywłaszczanych nieruchomości.

Fragment mapy lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, wariant inwestorski z czerwca br. (fot. CPK Sp. z o.o.)
Fragment mapy lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, wariant inwestorski z czerwca br. (fot. CPK Sp. z o.o.)

Władze zaniepokojone słabym stop­niem zaawansowania realizacji Cent­ralnego Portu Komunikacyjnego 22 lipca 2022 r. doprowadziły do uchwalenia przez Sejm ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK. Wcześniej była już przyjęta jedna ustawa oraz rozporządzenie (...). Obecnie obowiązuje więc ponad 120 stron przepisów specjalnych, które mają regulować wszystkie problemy związane z budową tego węzła komunikacyjnego. Czy i jak regulują, dowiemy się z dalszej części artykułu.

Trochę o samym CPK

Sztandarową inwestycję rządu, jaką jest Centralny Port Komunikacyjny, zaplanowano ok. 40 km na zachód od Warszawy na powierzchni blisko 4 tys. ha. Miałaby ona obejmować nie tylko port lotniczy (jeden z największych w Europie), ale również węzeł kolei dużych prędkości oraz drogi ekspresowe. Prace budowlane miały być sfinalizowane do 2027 r.

Jednak w styczniu br. Najwyższa Izba Kontroli oceniła, że przy obecnym tempie prac zakończenie budowy w podanym terminie jest zagrożone. A co więcej, zdaniem NIK „niezbędne jest niezwłoczne przeprowadzenie rzetelnej analizy kosztów i korzyści”. Nadal nie wiadomo bowiem, ile będzie kosztować CPK ani skąd miałoby pochodzić finansowanie. A chodzi o kwoty niemałe. W 2017 r. szacowano, że koszty samego tylko komponentu lotniczego wyniosą 16–19 mld zł, kolejowego 8–9 mld zł, a drogowego 1,7 mld zł (łącznie grubo ponad 30 mld zł). Biorąc pod uwagę dynamiczne zmiany na rynku budowlanym oraz wysoką inflację, są one na pewno znacznie zaniżone. Dramatycznie zmieniła się też sytuacja sektora lotniczego m.in. z powodu pandemii COVID-19, a ostatnio rośnie niepewność związana z wojną w Ukrainie. Do tego dochodzą ogromne problemy z uruchomieniem przez Polskę europejskich funduszy, a nasz rząd zaczyna gwałtownie szukać oszczędności.

Totalna eksmisja

Od strony geodezyjnej można do CPK podchodzić na wiele sposobów [patrz m.in. artykuł „Wielkie skanowanie” w GEODECIE 6/2021 – red.]. Tak się jednak w życiu złożyło, że poza geodezją zajmowałem się zawodowo również innymi zagadnieniami. Jestem rzeczoznawcą majątkowym (uprawnienia nr 8), pośrednikiem w obrocie nieruchomościami (uprawnienia nr 1476), a także posiadam ponad 25-letnie doświadczenie dotyczące nabywania nieruchomości pod inwestycje liniowe (autostrady, drogi szybkiego ruchu, obwodnice miast itp.). Dlatego postaram się skupić na tematyce związanej z wywłaszczaniem nieruchomości oraz z odszkodowaniami za przejmowane grunty, budynki oraz infrastrukturę techniczną...

Pełna treść artykułu w grudniowym wydaniu miesięcznika GEODETA

• Zamów wersję papierową • Zamów wersję cyfrową

powrót

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Modelowanie Dębu Bartek
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama