Bogdan Grzechnik
Totalna eksmisja a odszkodowania
Centralny Port Komunikacyjny – pomysł słuszny czy chybiony? Przyjmijmy roboczą tezę, że CPK jest Polsce i jej mieszkańcom potrzebny i że stać nas na jego wybudowanie. Przy takim założeniu władze, oprócz zadbania o tę ogromną inwestycję, powinny przede wszystkim zatroszczyć się o godziwe odszkodowania dla właścicieli wywłaszczanych nieruchomości.
Fragment mapy lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, wariant inwestorski z czerwca br. (fot. CPK Sp. z o.o.)
|
Władze zaniepokojone słabym stopniem zaawansowania realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego 22 lipca 2022 r. doprowadziły do uchwalenia przez Sejm ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK. Wcześniej była już przyjęta jedna ustawa oraz rozporządzenie (...). Obecnie obowiązuje więc ponad 120 stron przepisów specjalnych, które mają regulować wszystkie problemy związane z budową tego węzła komunikacyjnego. Czy i jak regulują, dowiemy się z dalszej części artykułu. • Trochę o samym CPK
Sztandarową inwestycję rządu, jaką jest Centralny Port Komunikacyjny, zaplanowano ok. 40 km na zachód od Warszawy na powierzchni blisko 4 tys. ha. Miałaby ona obejmować nie tylko port lotniczy (jeden z największych w Europie), ale również węzeł kolei dużych prędkości oraz drogi ekspresowe. Prace budowlane miały być sfinalizowane do 2027 r. Jednak w styczniu br. Najwyższa Izba Kontroli oceniła, że przy obecnym tempie prac zakończenie budowy w podanym terminie jest zagrożone. A co więcej, zdaniem NIK „niezbędne jest niezwłoczne przeprowadzenie rzetelnej analizy kosztów i korzyści”. Nadal nie wiadomo bowiem, ile będzie kosztować CPK ani skąd miałoby pochodzić finansowanie. A chodzi o kwoty niemałe. W 2017 r. szacowano, że koszty samego tylko komponentu lotniczego wyniosą 16–19 mld zł, kolejowego 8–9 mld zł, a drogowego 1,7 mld zł (łącznie grubo ponad 30 mld zł). Biorąc pod uwagę dynamiczne zmiany na rynku budowlanym oraz wysoką inflację, są one na pewno znacznie zaniżone. Dramatycznie zmieniła się też sytuacja sektora lotniczego m.in. z powodu pandemii COVID-19, a ostatnio rośnie niepewność związana z wojną w Ukrainie. Do tego dochodzą ogromne problemy z uruchomieniem przez Polskę europejskich funduszy, a nasz rząd zaczyna gwałtownie szukać oszczędności. • Totalna eksmisja
Od strony geodezyjnej można do CPK podchodzić na wiele sposobów [patrz m.in. artykuł „Wielkie skanowanie” w GEODECIE 6/2021 – red.]. Tak się jednak w życiu złożyło, że poza geodezją zajmowałem się zawodowo również innymi zagadnieniami. Jestem rzeczoznawcą majątkowym (uprawnienia nr 8), pośrednikiem w obrocie nieruchomościami (uprawnienia nr 1476), a także posiadam ponad 25-letnie doświadczenie dotyczące nabywania nieruchomości pod inwestycje liniowe (autostrady, drogi szybkiego ruchu, obwodnice miast itp.). Dlatego postaram się skupić na tematyce związanej z wywłaszczaniem nieruchomości oraz z odszkodowaniami za przejmowane grunty, budynki oraz infrastrukturę techniczną...
Pełna treść artykułu w grudniowym wydaniu miesięcznika GEODETA
powrót
|