Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Styczeń 2021, Nr 1 (308) |


• O tym, czego geodezja może się spodziewać po nowych przepisach i unijnym budżecie mówi wiceminister Anna Kornecka • Nowy wielowirnikowiec dla godezji. Recenzja Yuneec H520E • Właściciele nieruchomości zaczynają się budzić. Skutki robionej na chybcika modernizacji EGiB • Kredki do szuflady? Pierwsze standardy w cyfryzacji ...

powrót

Wojciech Stolarski

Nowy wielowirnikowiec dla geodezji

Recenzja modelu H520E ze stajni firmy Yuneec. Na co dzień jesteśmy dystrybutorem wszelkiej maści sprzętu geodezyjnego, w tym wielu modeli i typów dronów. Dlaczego wzięliś­my się za recenzję akurat H520E? Inicjatywa wyszła od firmy AeroMind zajmującej się dystrybucją dronów Yuneec, z którą współpracujemy przy wdrożeniach profesjonalnej serii H520. Poproszono nas o wykonanie obiektywnych testów tego rozwiązania.


Dronami dla geodezji zajmujemy się od ponad 7 lat, kiedy to wprowadziliśmy do swojego portfolio płatowiec Gatewing X100, poprzednika popularnego Trimble’a UX5. Jesteśmy jednym z pionierów dystrybucji dronów dla geodezji, a trzeba zaznaczyć, że początki były trudne dla tej technologii. Mało kto był wtedy w stanie uwierzyć, że latająca „zabawka” z kamerą na stałe zagości w arsenałach geodetów, stając się nieodzownym narzędziem do szybkiego mapowania i modelowania 3D. Obecnie przydatność dronów w geodezji nie pozostawia już wątpliwości. Problemem jest natomiast wybór modelu odpowiedniego do potrzeb użytkownika. Staramy się więc mieć w ofercie zróżnicowane rozwiązania czołowych producentów, począwszy od rewolucyjnego płatowca pionowego startu i lądowania WingtraOne, przez lekkie i mobilne płatowce Delair UX11, aż po szeroką gamę wielowirnikowców, w tym drony DJI oraz właśnie serię H520, przeznaczoną dla geodezji, inspekcji i służb mundurowych. Po tym krótkim przedstawieniu się zapraszamy do spojrzenia na nowy sześcio­wirnikowiec.

• Kiedy przydają się multikoptery

Zacznijmy od tego, kogo ten typ maszyn powinien interesować. Biorąc pod uwagę pojemność baterii oraz parametry kamery, w ciągu jednego 20-25-minutowego lotu jesteśmy w stanie zmapować nim od kilkunastu do kilkudziesięciu hektarów terenu. Oczywiście możemy ten obszar zwielokrotnić, wymieniając baterie drona, jednak pamiętajmy, że pomiar wielu kilometrów kwadratowych jednego dnia będzie możliwy do zrealizowania tylko z płatowcami. Niewątpliwą zaletą wielowirnikowców jest za to start i lądowanie na małej przestrzeni oraz możliwość zawisu i realizacji zdjęć ukośnych, co pozwala użytkownikowi na wykonywanie modeli 3D czy inspekcji wizyjnych albo wywiadów terenowych z powietrza. Przede wszystkim jednak wielowirnikowce to zazwyczaj kilkakrotnie niższy koszt, a co za tym idzie – mniejsze ryzyko i szybszy zwrot inwestycji. Skoro już wiemy, do jakich zadań używać tego typu maszyn, przyjrzyjmy się bliżej zaletom Yuneec H520E.

• 6 silników to więcej niż 4

Już przy okazji poprzedniego modelu (Yuneec H520) wiedzieliśmy, że 6 silników to sporo. Oprócz zapewnienia większej stabilności lotu stanowią one również kapitał w trudnych warunkach atmosferycznych. Taka konstrukcja pozwala na loty nawet przy mocnym wietrze, szybszą reakcję na nagłe podmuchy czy trzymanie się zaplanowanej trajektorii lotu, minimalizując ryzyko niekompletności danych. 6 silników to także...

Pobierz pełną treść artykułu

powrót

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Uber "naprawia" GPS w miastach
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama