wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Regulamin internetowego Archiwum GEODETY


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
20162017201820192020
| Maj 2019, Nr 5 (288) |


• Wszystkich nie zadowolisz. Projekt nowelizacji Prawa geodezyjnego i kartograficznego • Potencjał świata gier. Czy geodeci potrafią wykorzystać rosnące zainteresowanie danymi przestrzennymi? • Wsiąść do pociągu nie byle jakiego – wywiad z dr. hab. inż. Dariuszem Gotlibem z PW • Zniesienie współwłasności nie jest ...

powrót

Piotr Michalak

Potencjał świata gier

Czy geodeci potrafią wykorzystać rosnące zainteresowanie danymi przestrzennymi? Bardzo dynamiczny rozwój branży gier komputerowych i aplikacji mobilnych odbywa się w Polsce właściwie bez udziału środowiska geodezyjnego. A przecież wielu producentów gier wykorzystuje do ich tworzenia dane przestrzenne.

Region Ise`re we Francji w symulatorze FlightGear (źródło: http://wiki.flightgear.org/Scenery)
Region Ise`re we Francji w symulatorze FlightGear (źródło: http://wiki.flightgear.org/Scenery)
Wraz z pojawieniem się i rozwojem skanowania laserowego czy teledetekcji lotniczej i satelitarnej dane przestrzenne stały się szczególnie atrakcyjne dla twórców gier i aplikacji mobilnych. Doszli oni bowiem do wniosku, że dużo efektywniej jest wykorzystywać zgromadzone dane przestrzenne, niż konstruować skomplikowane algorytmy modelowania terenu. Ponadto zastosowanie rzeczywistych danych dodaje grom realizmu i pozwala użytkownikom lepiej wczuć się w przeżywane widowisko.

Gry przestają już być tylko tanią rozrywką i przez niektórych uznawane są nawet za formę sztuki. Nierzadko wyzwalają uczucia, których nie potrafi wzbudzić film czy książka. Pozwalają aktywnie wpływać na świat przedstawiony, a zatem kreować go takim, jakim mógłby czy powinien być.

• Poważny symulator

Celem coraz większej liczby gier nie jest czysta rozrywka, a rozbudzanie pasji, pogłębianie wiedzy czy umiejętnoś­ci. Są to tzw. serious games. Znajdują one zastosowanie w takich branżach, jak edukacja, obronność, zarządzanie kryzysowe czy planowanie przestrzenne.

Dane przestrzenne są niezwykle przydatne we wszelkiego rodzaju symulatorach. Wynika to z konieczności szkolenia użytkowników w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywis­tych. Bardzo ciekawym projektem jest popularny symulator lotu FlightGear, tworzony przez wolontariuszy i udostępniany na licencji General Public License (rys. 1). Obrazy świata rzeczywistego w symulatorach to tzw. scenerie (scenery). Jest to termin, który określa zestaw komponentów informatycznych pozwalających na odwzorowanie przestrzeni w założony przez twórców sposób. Model terenu w symulatorze Flight­Gear został wytworzony w formacie WorldScenery opracowanym specjalnie na potrzeby tego programu na podstawie danych uzyskanych z misji satelitarnej SRTM.

• Państwa i miasta z klocków

Dużym krokiem naprzód w rozwoju serious games stała się niepozorna gra Mine­craft, w której świat zbudowany jest z sześcianów, ułożonych w stałej strukturze siatki, reprezentujących trawę, ziemię, kamień, drewno, lawę czy wodę. Ze względu na prostotę z biegiem czasu wykorzystaniem środowiska tej gry zaczęły być zainteresowane różne firmy i instytucje państwowe.

Jedno z pierwszych w pełni automatycznych odwzorowań świata rzeczywistego w Minecrafcie zostało wykonane przez Ordnance Survey (OS) w 2013 roku pod nazwą GB Minecraft 2 (rys. 2). Zamodelowany przez agencję obszar wys­py Wielka Brytania o powierzchni 220 tys. kilometrów kwadratowych składa się z 83 mld bloków...

Pełna treść artykułu w majowym wydaniu miesięcznika GEODETA

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze edition_article

Testy skanera SPL w Kopenhadze
czy wiesz, że...
© 2005-2020 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter Instagram RSS