Anna Wardziak
Sukces jest w zasięgu
Rozmawiamy z Grzegorzem Witczakiem, nauczycielem przedmiotów geodezyjnych w Państwowych Szkołach Budownictwa i Geodezji w Lublinie, opiekunem tegorocznej zwycięskiej drużyny olimpijskiej
fot. PSBiG
|
ANNA WARDZIAK: Po raz trzeci z rzędu w Olimpiadzie zwyciężyła wasza drużyna. Co jest kluczem do tak wyjątkowego sukcesu?
GRZEGORZ WITCZAK: Uważam, że najważniejsza jest zgrana drużyna. Dlatego już na pierwszych zajęciach z wyłonioną w etapie szkolnym trójką olimpijczyków uświadamiam im, że stanowią zespół i nie są dla siebie konkurencją. Jeżeli to zrozumieją, będą razem pracować i dzielić się zdobytą wiedzą, to każdy z nich może osiągnąć cel w postaci indeksu na wybraną uczelnię.
Jak wygląda praca z olimpijczykami?
Przygotowanie uczniów do olimpiady rozpoczynamy, gdy są jeszcze w trzeciej, a czasem nawet w drugiej klasie. Obserwuję młodzież podczas zajęć lekcyjnych i tym uczniom, którzy wykazują się ambicją oraz są zainteresowani geodezją, proponuję udział w zajęciach dodatkowych. W przypadku zespołu reprezentującego szkołę takie zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają ok. 2-3 godzin. Czasem, nie licząc opracowania zadań, muszę się specjalnie przygotować, ponieważ tematyka olimpiady wykracza poza zakres materiału realizowanego na zajęciach lekcyjnych. Z uczestnikami olimpiady pracuje kilku nauczycieli. W ubiegłym roku w przygotowania do konkursu zaangażowana była Agata Ostrowska. Uczniowie uczęszczają ponadto na zajęcia prowadzone przez Urszulę Kominek, która również w tym roku włożyła dużo wysiłku w ich przygotowanie. Poświęcamy swój czas, energię, ale uważam, że możliwość pracy z tak zdolną młodzieżą jest najprzyjemniejszym aspektem zawodu nauczyciela.
Dodatkowym obowiązkiem opiekuna jest przekonanie podopiecznych, że dostanie się do ścisłej czołówki jest w zasięgu możliwości każdego z nich, mimo że do finału może zakwalifikować się przeważnie tylko dziesięciu uczestników z całego kraju.
Sukcesy odnosicie również indywidualnie. Ale zwycięstwo w klasyfikacji drużynowej świadczy zarówno o znajomości teorii, jak i umiejętnościach praktycznych oraz skutecznej pracy zespołowej. Jak przygotowujecie uczniów do takich zadań?
...
Pełna treść rozmowy w majowym wydaniu miesięcznika GEODETA
powrót
|